Ademuz

Ademuz - La Muela - Picadoras - El Serrito - Ademuz

Köranvisning: Kör väg N-330 till Ademuz’ sydostsida till bron Sotillo (Puente del Sotillo). Du hittar denna bro strax innan Du kör ut från Ademuz. Vid bron finns en parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 11km/2t35min

Gå över ån Turia längs Sotillos bro (720 m). På andra sidan av ån ser Du flera vägvisare. Följ vägvisaren "Val de la Sabina" rakt fram. Ademuz stannar på högra sidan. Kärrvägen blir till en stig, (3 min), som stiger till en smal asfalterad väg (4min). Ta av till vänster. Inom kort delar sig en betongväg uppåt till höger (5min). Följ denna väg med gul-vita markeringar ett tag, och sväng sedan till vänster till en grusväg (6min) (730 m). Om en minut viker en stig av med gul-vita markeringar och med skylten "Sendero 131.6". Stigen leder in i tallskogen. Nere till vänster flyter en å.

När Du kommer till en port (18min) (755 m), gå neråt längs stentrappor som utgår på dess vänstra sida. Du går under en väg och fortsätter sedan längs en stig som zickzackar sig till La Muela (23min) (760 m). Där fortsätter Du längs stigen rakt fram. Inom kort reser sig ett orange berg med en spetsig topp framför Dig. Nere i dalen ser Du Ademuz. När stigen delar sig (33min) (805 m), gå till vänster. Nere till vänster skönjs gröna betesmarker med fårflockar. När Du kommer till "Picadoras" -skylten (53min) (800 m), titta uppåt till höger, där Du ser en orange lodrät bergvägg. Du vandrar på höger sida av Rambla del Val. Snart skönjer Du byn Val de la Sabina.

När Du kommer till El Serrito (1t04min) (845 m), hittar Du flera vägvisare. Vill Du besöka Val de la Sabina, ta av till vänster. Leden fortsätter till höger i Casas Altas -vägvisarens riktning och stiger till en grusväg (1t10min) (880 m). Ta av till vänster.

Rambla del Val är kantad av mäktiga bergväggar. När Du kommer till en annan grusväg (1t18min) (875 m), ta av till höger. En stig viker av till vänster (1t24min) (835 m). Följ denna stig. Vid ett isförråd  (1t28min) (800 m), förvandlas stigen till en kärrväg, som går neråt i riktning mot Casas Altas till en grusväg (1t34min) (760 m). Fortsätt till vänster. Ca 15 m längre fram går en stig till höger. Stigen kommer till en väg (1t38min) (730 m). Ta av till höger.

Du vandrar neråt till en betongväg vid strandkanten av ån Turia (1t42min) (705 m). Följ vägvisaren till höger i riktning mot Ademuz. Bara Du inte korsar ån, kan Du välja mellan två vägar. Den ena går längs strandkanten och den andra högre upp. Båda vägarna leder till Ademuz. Om du vandrar längs strandkanten passerar Du ett rekreationsområde (2t15min). När vägen delar sig (2t25min), fortsätt till vänster. Du kommer tillbaka till Sotillos bro (2t35min).