Bohilgues

Ademuz - Fuente Vieja - Fuente del Tio Manzano - Río Bohilgues - Vallanca - Río Bohilgues - Ademuz

Köranvisning: Kör väg N-330 till Ademuz’ sydsida. Söder om korsningen till Vallanca finns en liten avtagsväg. Följ den ca 20m till Viejas källa. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 10,5 km/3t25min

Till höger om källan (715 m) ser Du en bro i vars ena ände Du hittar en gul-vit markering. Fortsätt till vänster dit markeringen pekar. Efter ca 3 minuters (720 m) promenad kommer Du till kärrväg. Ta av till vänster. Efter ca 40 m kommer Du till en till bro med träräcke. Gå över och igen till vänster efter bron. Den smala kärrvägen som kantas av en mur delar sig vid ån. Gå inte över ån. Följ i stället en gul-vit markering upp till höger. Leden följer ån på dess högra sida.

Leden passerar farbror Manzanos källa (7min) (750 m) och stiger uppåt längs en smal, trädkantad stig till en rastplats. Efter en liten skogsdunge leder stigen (12min) (750 m) till en bro. Gå över ån och sväng till höger. Ån ligger nu till höger om den lilla kärrvägen. På nästa bro finns en tavla som talar om att Du går över ån Bohilgues (19min) (755 m). Gå till vänster efter bron. Ån forsar igen på Din vänstra sida. Vid nästa bro (24min) (760 m) ska Du välja en smal stig som följer ån alldeles intill dess högra sida. I det grunda vattnet flyter klargröna växter.

När stigen delar sig, gå till höger (31min) (765 m) och efter ca en minuts promenad till vänster. Bland lövträden växer nu även fruktträd. Ståtliga, orangefärgade klippor reser sig nu på ledens högra sida. Gör gärna en avstickare ner till vänster när stigen delar sig (38min) (770 m). Där hittar Du ett vattenfall med en liten ’bassäng’ och skön svalka. När Du återvänder från vattenfallet fortsätter Du på leden rakt fram.

Gå till höger när stigen delar sig nästa gång (50min) (820 m) och till vänster när stigen delar sig igen (55min) (830 m). Du ser nu en vacker utsikt mot en kanjon där ån flyter. Stigen blir härefter till en gräsbevuxen kärrväg och leder till en annan liten kärrväg (1t05min) (885 m). Gå till vänster i detta vägskäl. Ån som flyter till vänster blir så småningom till en dike och Vallanca visar sig. När Du ser en stig som leder till höger med en gul-vit markering (1t25 min) (910m), klättra uppåt till en betongväg (1t30min) (925 m) och gå till vänster. Vill Du besöka Vallanca, gå till höger och följ kärrväg (1t32 min) (930 m). Om inte, gå vidare längs vägen som nu fortsätter som en grusväg. Ta till vänster när vägen delar sig (1t36 min) (915 m) och strax därefter till höger över en liten bro (1t40min) (910 m)

Den lilla kärrvägen leder uppåt till 985m:s höjd (2t) ovanför älvdalgången och därefter tillbaka ner till ån (2t25min) (885 m). Gå över bron och fortsätt ner till höger enligt den gul-vita markeringen. Nu är Du igen på en bekant led som Du kan följa och återvända till Viejas källa i Ademuz (3t25min.).