Aitana

Confrides - Fuente del Arbre - Fuente de Forata - Cumbre Aitana - Fuente de Forata - Fuente de Partagas - Confrides

Köranvisning: Sväng av från CV-70 till Confrides, när Du ser en skylt som pekar mot Arbres källa (Font de L'Arbre). (Vägkarta)

Gå längs Confrides' huvudgata ca 40 m och ta sedan av till höger i riktning mot Arbres källa enligt vägvisaren (785 m). Ca 100 m  längre fram finns en vägvisare mot Puerto de Tudons. När vägen delar sig, gå uppåt till höger (5min). Följ gul-vita markeringar.

Den av blommor kantade asfalterade vägen slingrar sig genom fruktodlingar, tallskogsdungar och ängar till Arbres källa (1t20min) (1170m), där Du hittar två vägvisare, den ena mot Aitanas topp (Cumbre Aitana) och den andra mot Benifato. Ta kärrvägen mot Aitanas topp.

Vägen är kantad av tallskogsdungar och rosenbuskar. Undervegetationen är rik på färgstarka tuvor och salvia. Under vandringen passerar Du några isförråd. Det första hittar Du nära en lodrät bergvägg, på vilken Du kan se antenner. När Du kommer till ett vägskäl, gå inte neråt till vänster (2t05min) (1400 m), utan fortsätt rakt fram. Inom kort befinner Du dig vid ett annat vägskäl. Ta inte vägen uppåt till höger denna gång, utan fortsätt rakt fram.

Vid Foratas källa (Font Forata) (2t10min) (1370m) hittar Du ett annat isförråd och en vägvisare mot Aitanas topp. Ta stigen med gul-vita markeringar som börjar från övre delen av vattenrännan. Det är lite svårt att följa markeringarna men försök att hålla reda på dem ändå. Stigen är lätt i början, men efter ca 15 minuter blir den svår att gå på. Du måste klättra över stora stenblock och gå genom en av naturen bildad glugg i bergväggen (Pas de la Rabosa) innan Du kommer till bergkammen (2t35min) (1470 m). Därifrån sluttar stigen svagt neråt till en korsning. Ta av till höger. Titta bakåt när Du är högre upp. Du ser toppen av Puig Campana som förefaller att hänga i luften. Följ stigen till Aitanas topp (2t55min) (1550m).

Från toppen av Aitana som är det största berget på Costa Blanca har Du en storartad utsikt över andra berg vid kusten. Bakom Alcoi skönjs Montcabrers berg. På norra sidan av Guadalests dal reser sig Sierra Aixorta.

Från toppen går flera stigar ner till Foratas källa, men stigen längs vilken Du klättrade upp är den lättaste. Besök Partagas klyftor under vandringen tillbaka till Foratas källa. Dessa ser Du nära korsningen på båda sidor.

När Du är tillbaka vid Foratas källa (3t30min), ta av till höger längs kärrvägen med en vägvisare mot Benifato. Försök att följa de gul-vita markeringar. När Du kommer till ett vägskäl (3t32min), gå till vänster. I nästa vägskäl (3t35min), gå till höger. Kärrvägen smalnar av till en stig (3t40min) (1300 m). När stigen delar sig, gå till vänster. Snart kommer Du till Mandas' källa (3t45min) (1260 m). Under promenaden ner varierar landskapet från buskar till stenig terräng.

När stigen delar sig (3t48min) (1250 m), gå till höger. Du kommer till en kärrväg (4t05min) (1125 m), som Du följer till vänster mot öster. Bry Dig inte om kärrvägen som delar sig till vänster (4t10min) (1085 m). När Du kommer till en korsning med vägvisare, vik av till vänster i riktning mot Partagas' källa. Är Du i farten på våren, har Du chansen att beundra de talrika mandelodlingarna med vita och rosa blommor på Alomes' och Albirecs platåer.

Från Partagas' källa (4t20min) (1040 m) går en smal asfalterad väg mot Benifato. Följ denna väg. Partagas' orange bergväggar reser sig inom kort framför Dig. När Du kommer till en annan smal asfalterad väg (4t40min) (860 m), ta av till vänster. Nu syns de tre byarna närmare, Benifato, Benimantel och Guadalest, i dalen. Gå uppåt till vänster också i nästa korsning (4t55min) (815 m). Senare börjar vägen gå neråt mot Confrides. På vänster sida reser sig Benfiatos fästning.

När vägen delar sig (5t30min) (835 m), gå till höger. Du kommer till CV-70 (5t40min) (740 m). Ta av till vänster och återvänd till Confrides (5t50min).