Aitana

Fuente Pouet Alemany (La Sella) - Partagas - Fuente de Forata - Aitana - Fuente Pouet Alemany

Sök

Köranvisning: Kör väg CV-770 ca 5 km från Sella mot Alcoy. Sväng av till en smal asfalterad väg med en skylt "Benifato 16.2 km". Den 6,5 km långa asfaltvägen tar slut vid Pouet Alemanys källa (Font Pouet Alemany). (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 17km/5t

Fortsätt från källan (995 m) längs en kärrväg rakt fram. När kärrvägen delar sig, sväng av till vänster och följ gul-vita markeringar (5 min) (1020 m). Bry Dig inte om sidovägarna. Vägen stiger svagt genom ett mäktigt berglandskap.

När Du kommer till ett stup, har Du en fin utsikt över Guadalests dal (1t05min) (1250 m). Här svänger du neråt till höger. Uppåt till vänster ser Du en bred stig längs vilken Du kommer att återvända från Aitanas topp.

Vägen går neråt mot Partagas' orange bergväggar. Fortsätt inte till Partagas' källa, utan gå uppåt till en stig, som börjar från vägens vänstra sida (1t20min) (1140 m). Du känner igen denna stig när Du ser en stenbåge högre upp på vägens vänstra sida. Bågen är en del av ett isförråds ruiner, dit stigen leder (1t25min) (1160 m). Fortsätt längs en smal otydlig stig förbi en husruin mot en mandelodling, som Du ser framför Dig.

Vid kanten av mandelodlingen hittar Du en kärrväg (1t32min) (1170 m). Följ denna väg neråt till höger. Vägen zickzackar sig till nedre sidan av odlingen och fortsätter i bättre skick mot väster. Snart ser Du en stuga bredvid ett stort stenblock och nästan omedelbart därefter en större byggnad på vänster sida. På andra sidan av vägen finns ett isförråd (1t43min) (1125 m). Passera båda byggnaderna. Ca 25 m efter den större byggnaden, ska du ta den vit-gula markerade stigen som går uppåt till vänster (1120 m). Under uppgången varierar landskapet från buskiga svackor till Partagas' orange bergväggar och gråa stenblock.

När stigen delar sig vid Partagas' bergvägg (1t55min) (1180 m), fortsätt till vänster. Håll till vänster även när stigen delar sig nästa gång (2t05min) (1250 m). Snart kommer Du till den tjusiga Mandas' källa (2t07min) (1265 m). Strax efter källan anländer Du till en korsning (2t10min) (1290 m). Sväng av till höger.

Stigen blir till en kärrväg, som delar sig (2t16min) (1325 m). Fortsätt uppåt till vänster. Vägen leder till Foratas källa (Font Forata) (2t23min) (1370 m). Ta stigen med gul-vita markeringar som börjar i övre delen av vattenrännan. Det är lite svårt att följa markeringarna men försök att hålla reda på dem ändå. Stigen är lätt i början, men efter ca 15 minuter blir den svår att gå. Du måste klättra över stora stenblock och gå genom en av naturen bildat glugg i bergväggen (Pas de la Rabosa) innan Du kommer till bergkammen (2t47min) (1470 m). Därifrån sluttar stigen svagt ner till en korsning (2t50min) (1450 m). Leden fortsätter uppåt rakt fram, men innan Du fortsätter, besök Partagas klyftor som Du hittar nära korsningen på båda sidor.

På vissa ställen är stigen ganska otydlig, men om Du håller till vänster, hittar Du en tydlig stig uppe på bergskammen (3t05min) (1500 m). Nu börjar det finaste avsnittet av leden. Du går längs bergskammen mot öster. På vänster hand finner Du en vinkelrät, 160 m hög bergvägg, som landar på en högplatå kantad av berglandskap. De mest markanta bergen är Benicadell, Serrella, Monduber, Safor, Aixorta, Montgo och Ifach. Under vandringen öppnar sig en vacker utsikt mot Guadalests bassäng och by. I dalen skönjs också andra små byar. På höger hand reser sig Aitanas sydliga sluttningar, som sluttar ner mot Taqarina. Dalens sydsida är kantad av Peña de Sella. Du känner igen Puig Campana mellan Ponoig och Monte Castellet. Framför Dig öppnar sig en vidsträckt sjöutsikt till ostkustens havsvikar och städer.

Stigen leder ner till den för Dig redan bekanta kärrvägen, där Du vandrade i början av leden (4t05min) (1250 m). Sväng av till höger och återvänd till Pouet Alemanys källa (5t).