Aixorta

Embalse de Guadalest - Collado Castells - Fuente dels Teixos - Cumbre Aixorta - Morro Blau - Beniarda - Embalse de Guadalest

Köranvisning: Kör väg CV-755 från Guadalest mot sydväst. Ca 1,5 km efter Guadalests centrum och ca 800 m efter Nou Salats hotel kommer Du till en korsning. Sväng av neråt till vänster. Kör den smala vägen 1,7 km till Guadalests bassäng, där Du hittar en parkeringsplats. (Vägkarta)

Gå över bassängen längs en bro (370 m). Sväng av till vänster på andra sidan. Följ denna väg med vägvisare mot Aixortas topp (Cumbre Aixorta) och Castell de Castells. Vägen stiger svagt genom mandel-, oliv-, och appelsinlundar. Aixorta dominerar utsikten till höger. På andra sidan av bassängen reser sig Aitana. När vägen delar sig (1t) (395 m), ska Du följa vägvisarna uppåt till höger.

Bry Dig inte om vägen, som delar sig till vänster (1t17min) (540m). Högre upp öppnar sig en utsikt mot bassängen och mot havet, som ligger i bakgrunden. På Aitanas sluttningar skönjs vita byar. Du kan se minst de följande byarna: Guadalest, Benimantell, Beniarda, Benifato, Confrides och Abdet. På vänster hand syns Kanals ravin (Barranco de la Canal).

När Du når Castells pass (Collado Castells) mellan Serrella och Aixorta (1t50min) (860m) har Du en fin bergutsikt. Följ inte vägvisaren mot Castell de Castells, utan ta av till höger mot Morro Blau och Cumbre de Aixorta. Snart ser Du Castell de Castells nere i dalen. Bakom Dig reser sig Penya Castellet och Barranco de la Canal. Vägen slingrar sig längs en sluttning och allt fler klyftor och dalar dyker upp eftersom. Så småningom ser Du hela strandkanten från Gandia till Moraira.

När Du kommer till en liten stuga omgiven av ängar och mandelodlingar (2t22min) (1045 m) kan Du beundra utsikter till nordostkusten och sydvästkusten.

Strax efter stugan hittar du den första vägvisaren mot Teixos' källa (Font dels Teixos) (2t27min) (1075 m).  Följ vägvisarna och undvik vägen som går till vänster. Nu börjar Sierra de Alfaro dominera utsikten i nordväst. I norr reser sig Cocoll och i nordost Cordilleras och Sierra del Ferrer.

Strax innan Du anländer till källan, delar sig vägen (3t) (1055 m). Gå till höger enligt vägvisaren som pekar mot Aixortas topp (Cumbre de Aixorta). Strax bakom nästa kurva finns Teixos' källa och en stuga. En brant stig mot Aixortas topp börjar bakom stugan.

Efter att ha klättrat till Aixortas pass (3t10min) (1135 m) ser Du Aixortas topp på höger hand. Följ röda markeringar till toppen (3t20min) (1219m). Nere skönjs en grusväg bakom åkrar, dit leden fortsätter. Från toppen öppnar sig en vidsträckt utsikt mot de omgivande bergen: Sierra de Serrella i väst bredvid Sierra de Alfaro; Sierra del Safor och Monduber i nordväst; Sierra del Carrascal de Parcent och Sierra del Montgó i nordost; Sierra del Ferrer, Sierra de Bernia och Oltá i öster;  Helada i sydost; Puig Campana och Ponoch i söder; och Aitana i sydväst. Bakom Ferrer syns ostkusten och Morairas udde.

Efter att ha gått ner till passet (3t30min) ta stigen som leder till åkrar. Gå över åkrarna till grusvägen (3t35min) (1100 m) och ta av till vänster. När Du anländer till en annan väg (3t40min) (1100 m), sväng av uppåt till höger.

Från Morro Blaus stuga (3t55min) (1120 m) ser Du Alteas och Benidorms kust på kortare avstånd.

Fortsätt längs vägen neråt. Efter att ha svängt till vänster, vandrar Du mot Aixorta. Du har en trevligt utsikt också mot Bernia. I vägskälet (4t05min) (1040 m), ska Du svänga av till höger. Följ inte vägvisaren mot Morro Blau. Återvänd till Teixos källa (4t15min), och fortsätt neråt mot Guadalests' dal till den redan bekanta vägen som går runt bassängen (6t05min). Ta av till höger.

Efter att ha korsat ån Guadalest (6t40 min) (385 m), fortsätt till vänster. Vägen stiger till Beniardas källa, som gömmer sig under citronträd. Passera Beniardas simbassäng. Lite längre fram, före Beniardas by, ska Du gå till vänster till en smalare väg (6t50 min) (430 m). Vägen sluttar ner till Guadalests bassäng (360 m). Flera stigar går till vänster mot stranden. Bry dig inte om dessa stigarna, utan håll till höger och gå tillbaka upp till dammen (7t35min).