Jimena de la Frontera - Vereda de Ubrique - Mirador Las Asomadillas - Río Hozgarganta - Jimena de la Frontera

Köranvisning: Kör väg CA-8201/C-3331 till Jimena de la Fronters norra sida, där Du hittar en korsning med en informationstavla om leden "Vereda de Ubrique" och skyltar mot "Jimena de la Frontera 2km" och "Ubrique 57km" mellan kilometerstolparna K1 och K2. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 8km/2t16min

Vid informationstavlan (125 m) börjar en stenbelagd kärrväg med en vägvisare "Ubrique 9h45". Kantad av olivlundar öppnar vägen en trevlig utsikt mot Hozgargantas älvdal. Vägen förändras till en stig (6min) (180 m), som går genom en grind till en kärrväg (23min) (250 m). Sväng av till höger och omedelbart därefter genom en port till vänster. Fortsätt längs sluttningen uppåt tills Du hittar en kärrväg med en pil till vänster (26min) (270 m).

Under vandringen längs denna vackra kärrväg ska Du strunta i kärrvägen som ansluter sig från vänster. Du kommer fram till en grusväg (33min) (280 m), som Du följer till vänster till en port (44min), där Du tar stentrappor till utsiktsbalkongen av Asomadillas. Efter att ha beundrat utsikten mot dalen, ska Du stiga ner till andra sidan av porten och fortsätta längs vägen till CA-8201/C-3331 (46min) (210 m). Sväng av till höger och vik av till vänster snart efter kilometerstolpen K4 till en kärrväg markerad med en pil (58min) (180 m).

I det första vägskälet (1t07min) (135 m) ska Du gå till höger och i det följande (1t13min) (100 m) till vänster. Vägen förändras till en stig (1t16min) (90 m), som sluttar till stranden av ån Hozgarganta, där Du hittar en informationstavla (1t20min) (60 m). Fortsätt till vänster enligt pilen. Nästan omedelbart korsar Du ån längs betongsteg och tar av till vänster längs stigen.

När stigen delar sig (1t40min) (45 m), ska Du gå uppåt till höger. Du kommer till en liten glänta vid ett hus (1t55min) (45 m), där en vit pil visar till vänster genom en port till stranden och snart därefter över ån. Framför Dig ser Du en fästning uppe på klippan.

Stigen ansluter sig till en kärrväg (2t) (50 m) som Du följer uppåt till vänster. I nästa korsning (2t08min) (105 m), ska Du vika av till vänster igen. Kärrvägen leder till Jimena de la Fronteras norra ingång (2t12min) (125 m), där Du fortsätter till vänster och återvänder till början av leden (2t16min).