Área Recreativa La Sauceda - Laguna del Moral - Canuto del Moro - Área Recreativa La Sauceda

Köranvisning: Kör väg C-8201 till parkeringsplatsen av La Saucedas friluftsområde, som ligger nära kilometerstolpen K25. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 12,5km/3t20min

Promenera från parkeringsplatsen (500 m) längs C-8201 i riktning mot Puerto Gáliz ca 100 meter tills Du hittar en skylt "Casa Forestal" på vägens vänstra sida. Vid skylten viker av en smal asfalterad väg, som stiger till Casa Forestal (2min). Framför huset går en kärrväg till vänster. Du vandrar genom en grind till en port (17min) (580 m). På vänster sida hittar Du en liten port. Försök inte öppna porten, utan gå mellan stängerna som glider utåt.

Kärrvägen slingrar sig i skogen med korkekar genom en annan port. När Du hittar en vägvisare mot "Laguna del Moral" på vägens vänstra sida (31min) (650 m), ska Du ta stigen som svänger till vänster till Morals lagun (33min) (660 m). Lagunen är omgärdad av en en taggtrådsstängsel, men Du kan gå genom en grind till stranden.

Återvänd till kärrvägen och fortsätt framåt. Du kommer fram till ett vägskäl (45min) (675 m), där Du går uppåt till vänster. Strunta i kärrvägen som viker av till höger (1t25min) (860 m) och fortsätt rakt fram. Från kärrvägens högsta punkt (1t27min) (880 m), har Du en fin utsikt över Sauceda och mot de högsta topparna av Grazalemas naturpark i bakgrunden av dalen.

Under vandringen neråt hittar Du en stig med en vägvisare mot "Pico del Aljibe", som viker av till höger (1t52min) (795 m). Tyvärr kan Du inte ta denna stig till Aljibes topp utan tillstånd utfärdat av myndighet, som är kompliserad att bekomma. Alltså fortsätt längs vägen. Under vandringen kan Du beundra ståtliga korkekar ock dalar. Vägen sluttar ner till La Saucedas parkeringsplats (3t20min).