Cañón de Añisclo

Köranvisning: Sväng av från väg A-138 vid kilometerstolpen K57 till en smalare asfalterad väg i riktning mot "Cañón de Añisclo". Efter 13 km hittar Du flera vägvisare på vägens högra sida. Leden börjar vid vägvisarna, men kör 300 meter längre fram till parkeringsplatsen av Añisclos dal.

När Du lämnar kanjonen ska Du fortsätta längs denna enkelriktad väg rakt fram 1,7 km till en korsning, där Du viker av till vänster. Efter 2,6 km ska Du hålla till höger i riktning mot "Escalona". 14,1 km längre fram kommer Du till nästa korsning. Sväng av till höger igen och kör 1,8 km till A-138. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 14km/4t10min

Återvänd från parkeringsplatsen tillbaka till vägvisarna (930 m) som pekar på en kärrväg. Nästan omedelbart delar sig vägen. Gå till höger, över den gamla bron av ån Bellos, som är vackrare.  Efter att ha korsat bron, följ stigen till kärrvägen. Inom kort hittar Du en informationstavla. Håll till vänster. Du passerar ett kapell  (Ermita de San Úrbez) och kommer till ett vägskäl, där Du följer vägvisaren i riktning mot "La Ripareta" till höger (10min) (925 m).

Strunta i alla sidovägarna och fortsätt längs huvudvägen mot "La Ripareta" svagt uppåt. Vägen förändras senare till en stig. Ån Bellos flyter på vänster hand. Du vandrar ett tag längs strandkanten och korsar sedan en bro (22min). Nu flyter ån Bellos på höger hand. Lite senare börjar den brusa fort längs en smal, djup fåra. Bry Dig inte om avvikelserna till vänster i riktning mot "Sercue" och "Nerin".

Efter att ha korsat den tredje bron (28min) (1000 m) blir sluttningen brantare. Strömmen bildar dammar på flera platser. De lådräta bergväggarna reser sig nästan till 2000 ms höjd. Du vandrar genom lövskogen med jättestora träd som skapar ett tak ovanför stigen, som leder till "Cumaz" (50min) (1060 m) där vatten flyter intill stigen. Efter några minuter går Du förbi en källa.

Sluttningen blir ännu brantare, men i den skuggiga skogen avlöper det lätt. Du korsar några broar innan Du kommer fram till "Selva Plana" där du hittar en vägvisare (1t45min) (1415 m). Stigen sluttar ner till en utsiktsbalkong (1t48min) (1390 m) som ligger ovanför Mallo Sases klyfta. Totzal de Fuevas bergväggar reser sig på motsatta sida.

Stigen stannar ett tag på samma höjd innan stigningen upp mot "La Ripareta" börjar. "La Ripareta" (2t10min) (1405 m) är en bergig platå vid strandkanten, omgiven av bergtoppar. Du hittar olika slags bergsformationer som kan användas som bänkar och bord.

Återvänd på samma väg tillbaka till parkeringsplatsen (4t10min).