Sendero Arredondo

Cortijo de Arredondo - Circuito del Cerro Panizo - Refugio Floranes - Cortijo de Arredondo

Köranvisning: Kör väg AL-5405 (GR-5405), som löper mellan Escullár och Canilés. Vid kilometerstolpen K29 hittar Du en väg med en skylt "Narvaez 30 km" och "El Pinarillo 8km". Sväng av till denna väg och kör 6,4 km tills Du ser ett vitt hus på vägens högra sida. Om Du går runt huset ser Du en skylt "Distrito Forestal" på väggen. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 12km/3t45min

Leden börjar före husets port vid en liten träskylt "Cortijo de Arredondo", där Du hittar en gräsbevuxen kärrväg som går till vänster (1535 m).

Snart hittar Du en pil som pekar neråt till höger på en stig (4min) (1525 m). Stigen korsar ån Bodurria (14min) (1460 m) och fortsätter genom skogen till en bäck (18min) (1460 m). Innan Du kommer fram till en annan bäck (1t) (1480 m) går Du över flera klyftor. Leden fortsätter fortfarande uppåt. På vänster sida öppnar sig en vidsträckt utsikt mot en klyfta och berg som reser sig i bakgrunden.

Stigen förändras till en kärrväg (1t08min) (1525 m), som korsar en vacker stenbro och kommer fram till en informationstavla med upplysning om en annan led (1t22min) (1565 m). Strunta i tavlan och stigen som viker av till vänster och fortsätt längs kärrvägen framåt. Du kommer till en korsning, där Du hittar två informationstavlor och en vägvisare som pekar till höger, mot Floranes' stuga (1t30min) (1535 m). Sväng av till höger och promenera längs sandvägen till stugan (1t33min) (1545 m). Vid stugan hittar Du stenbord och –bänkar.

Återvänd tillbaka till informationstavlorna (1t36min) och ta stigen som löper mellan tavlorna till vänster. När stigen delar sig (1t40min) (1510 m), gå till höger. När stigen delar sig igen (1t44min) (1490 m) fortsätt till vänster mot Bastidas. Stigen till Bastidas' utsiktsbalkong viker av till höger (1t52min) (1460 m). Efter ca tre minuters promenad kommer Du fram till balkongen. Utsikten över Bodurrias älvtal och mot berg är trevlig.

Återvänd tillbaka till vägskälet (1t58min) och fortsätt till höger. När stigen delar sig nästa gång (2t05min) (1470 m) gå till vänster och stig uppåt genom tallskogen till informationstavlorna (2t21min). Fortsätt till höger enligt tavlan som visar till "Floranes-Arredondo" och återvänd längs den för Dig redan bekanta leden till Cortijo de Arredondo (3t45min).