Vandringsleden El Camín Encantáu längs Asturiens ostkust

Puentenuevo - Gomezán - Maletería - Villanueva - Palaciu - Ardisana - Ricaliente - Puentenuevo

Köranvisning: Kör väg AS-115 till Puentenuevo, där Du hittar en smal asfalterad väg med flera skyltar och vägvisaren mot "Ruta Senderista El Camin Encantau". Mittemot denna väg hittar Du plats för parkering. (Vägkarta)

Vid leden "El Camin Encantau" hittar Du figurer från asturiska mytologin.

Den asfalterade vägen (60 m) tar Dig först över ån Bedón. Fortsätt rakt fram utan att bry Dig om vägen som viker av till vänster. Efter en minut möter du två skulpturer "Reunión de Trasgos" (samling av trollen) och "Jugador de Bolos" (bollspelare). Lite längre fram ska Du ta av till höger mot "Los Callejos". Vid informationstavlan med upplysning om leden svänger Du av till vänster till en kärrväg (3min) (60 m).

Ån San Miguel flyter på vägens högra sida. När Du kommer till ett vägskäl (7min) (60 m), fortsätter Du till vänster. Du korsar en asfalterad väg och stiger sedan till den lilla byn Gomezán (25min) (125 m), där Du hittar "Sumiciu", varelsen som bär ansvaret för försvunna saker. Från byn öppnar sig en fin utsikt över Ardisanas dal och till Peña Villas backe.

Leden fortsätter längs kärrvägen som senare svänger till vänster och förändras sig till en stig (29min) (140 m). Du vandrar genom lövskogen till Maletería, en annan liten by (46min) (205 m), där "Hombre del Saco" önskar Dig välkommen. Från korsningen fortgår leden till vänster. Efter en minut visar trästolpen vägen till höger till en stig. När den ansluter sig till en väg, ska Du gå till vänster. Inom kort kommer Du till en asfalterad väg, som Du följer till höger (50 min) (190 m). Bry Dig inte om den första avvikande vägen till vänster, men ta den nästa vägen med en trästolpe (56min) (190 m). Lite längre fram ska Du följa stolpen till vänster på nytt (59min) (190 m). Kärrvägen blir en stig vid vilken lurar barnätaren "Pataricu" (1t06min) (210 m). Senare förändras stigen till en kärrväg och Du ertappar "Diañu Burlón", som besitter förmågan att skifta till flera olika skepnader (1t11min) (225 m).

Kärrvägen sluttar ner till Villanueva, där Du möter "Nuberu", regnets och vindens härskare (1t14min) (210 m). Fortsätt från korsningen till höger. När Du kommer till en asfalterad väg, sväng av tll vänster. Vid kyrkan fortsätter Du längs en kärrväg, som ansluter sig till en asfaltväg (1t20min) (185 m), som Du följer till vänster enligt skylten mot "Palacio". Längre fram följer Du skylten mot "Ardisana" till vänster en gång till (1t25min) (185 m).

Fortsätt längs vägen rakt fram till byn utan att bry Dig om vägen som viker av till höger. Efter att ha gått genom byn hittar Du "Cuélebre" som beskyddar skatter och prinsessor (1t33min) (185 m). När Du kommer till en asfalterad väg (1t35min) (185 m), ska Du ta av till höger. Senare följer Du trästolpen till vänster (1t39min) (185 m) och kort därefter till höger till en stig. Vid bäcken hukar sig "Llavandera", som bebådar dåliga nyheter (1t44min) (155 m).

Efter att ha passerat ett kors av 1700-talet och "Busgosu", skogens beskyddare (1t50min) (135 m) anländer Du till byn Ricaliente vid "Manona", som manar till miljöhänsyn (1t57min) (95 m). Sväng av till höger och återvänd längs asfaltvägen genom betesmarken till Puentenuevo (2t30min).