Vandringen längs Sierra del Sueve

Mirador de Fitu - Vega del Bustacu - Collado Beluenzu - Pico Pienzu - Mirador de Fitu

Köranvisning: Kör väg AS-260 som löper mellan Arriondas och Colunga till Fitus utiktspunkt (Mirador del Fitu), några 10 km från Arriondas. (Vägkarta)

Vid informationstavlan (580 m) med upplysning om leden hittar du en kärrväg som dyker in i tallskogen. När du ser en stuga på vänster hand uppe på Piedra Redonda, håll till höger och fortsätt längs stigen framåt (4 min) (610 m). Du vandrar i en gles tallskog till ett vägkäl (21 min) (600 m), där du kan välja mellan två stigar. Stigen till höger korsar backen och stigen till vänster går runt backen. Pico Babú och Pico de Duernes reser sig på höger sida.

Efter träden tar slut promenerar du genom betesmarken till en betongbyggnad som samlar vatten från källor (37 min) (675 m). Lite längre fram kommer du till en kärrväg (40min) (670 m) och ser direkt berget Pienzu, den högsta toppen av Sierra del Sueve, med ett stort kors.

Kärrvägen korsar Bustacus högplatå, där Du hittar stora hjordar av boskap och hästar. Bland hästarna kan du observera lilla och mörka hästar som är nära släkt med den gamla keltiska ponnyn.

Senare blir kärrvägen till en stig som tar dig till Beluenzus pass. Efter att ha promenerad till passets ända hittar du en källa utan vatten (1t25min) (930 m). Från källan syns Pienzus kors dit du är på väg. Fortsätt längs sluttningen uppåt till höger. Du följer fåran av en sinad bäck till dess ända, där du svänger uppåt till höger. På den branta och steniga sluttningen löper många stigar, men om du riktar dig mot bergskammen går det bra. Högre upp blir leden en bred och gräsbevuxen stig som leder upp till korset (2t10min) (1160 m). Från toppen har du en fin utsikt mot andra bergen av Sierra del Sueve och Picos de Europa.

Återvänd på samma väg tillbaka till Fitus utsiktspunkt (4t10min).