Cudillero
Cudillero - Piñera - El Pito - Atalaya - Cudillero

Köranvisning: Sväng av från väg N-632 till CU-1, CU-2 eller CU-3. Alla dessa vägar har skyltar mot Cudillero. Vägen CU-3 leder direkt till Cudilleros hamn, där du hittar en stor parkeringsplats mittemot turistbyrån. (Vägkarta)

Denna urbana vandring är otypiskt för Topwalks, men den gör dig bekant med den originella byn Cudillero. Leden är också väl markerad.

Promenera från parkeringsplatsen (5 m) längs huvudgatan till stadshuset (Ayuntamiento) och San Pedros kyrka (3min) (10 m), där du hittar orange pilar, som visar vägen till byns övre del, där du tar av till höger enligt pilen (10 min) (40 m). Vägen leder först till en å, sedan över en gata (13min) (40 m) tillbaka till ån, där du korsar ett par broar och fortsätter sedan över en väg och över en bro till.

Asfaltvägen slingrar sig till Piñera, där du följer pilen till höger (33min) (100 m). Lite senare, vid hörnet av kyrkogården, ska du ta av till vänster till en kärrväg enligt pilen. När du kommer till en asfaltväg igen (38min) (120 m), sväng av till höger och direkt därefter först till vänster, sedan till höger och därefter till vänster. Alla korsningar har en orange pil.

Vägen går förbi kyrkan av Santa Maria de Piñera (43min) (115 m) och svänger mot Cudillero. Vägen fortsätter svagt uppåt till El Pito, där du hittar kyrkan av Jesús Nazareno (54min) (120 m). Efter en vänsterkurva kommer du till kyrkans framsida, där du hittar en en öppen port. Mittemot kyrkan ligger Selgas palats.

Senare följer du vägvisaren mot Atalaya till höger (58min) (120 m) mot havet. Vid Cudilleros kyrkogård visar en pil vägen till höger (1t12min) (105 m).

Vägen sluttar brant neråt till Cudilleros utsiktsbalkong (Mirador de la Carita T.M. de Cudillero) (1t16min) (65 m), med utsikten över Cudillero och mot hamnet. Balkongen har tre nivåer. Den lägsta erbjuder den bästa utsikten mot Cudilleros fyr. Om du vill kan du klättra upp till utsiktstornet.

Fortsätt neråt längs smala gränder till Marinas torg (Plaza de la Marina) (1t25min) (10 m) där du svänger av till höger. Du kan ta en avstickare till höger till fyren (1t30min) för att beundra havsutsikten (1t30min) innan du återvänger tillbaka till parkeringsplatsen (1t37min).