Playa de Pormenande
Viavelez - Mirador Atalaya - Playa de Pormenande - Playa de Cambaredo - Mirador de la Playa Castello - Mirador de Salias - Mirador de la Playa de Torbas - Viavelez

Köranvisning: Sväng av från N-634 till FR-4 mot Viavelez mellan kilometerstolparna 535 och 536. Kör 1 km till hamnen av Viavelez (puerto), där du hittar en liten parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 22,5km/5t

Från parkeringsplatsen (10 m) ska du titta uppåt till höger, där syns en utsiktspunkt med träräcke, dit du är på väg. Promenera längs gatan "Calle Corin Tellado" tills du hittar en trappa uppåt till en gränd. Följ gränderna till byns övre del och håll till vänster. Den första röd-vita markeringen visar vägen till vänster till en kärrväg (6min) (40 m), som svänger till höger vid en vägvisare (7min) (30 m). Först ska du följa vägvisaren mot "Mirador Atalaya" till en stig, som leder till en utsiktspunkt (9min) (30 m) med en vacker utsikt över hamnen till byn och viken.

Återvänd tillbaka till vägvisarna och fortsätt mot Ortiguera. Kärrvägen förändras till en asfalterad väg vid en källa (13min) (40 m). Efter att ha passerat en utsiktspunkt över Porticels vik, visar en röd-vit markering vägen till en stig som löper mellan hus (16min) (45 m). Strax därefter kommer du till en asfalterad väg. När du kommer till en korsning, ska du gå rakt fram mot "Ortiguera" till en kärrväg. Strunta i vägvisaren som pekar till höger mot "Palacio Jardón".

I nästa vägskäl (20min) (45 m) ska du ta av till vänster. När du kommer ut från eukalyptusskogen, ska du svänga av till vänster på nytt (22min) (35 m). Från stranden av Pormenande (Playa de Pormenande) (26min) (5 m) ska du fortsätta till en promenadväg som leder till en asfalterad väg. Sväng av till vänster. Följ asfaltvägen utan att bry dig om sidovägarna, tills en vägvisare mot Ortiguera visar vägen till vänster till en stig (46min) (50 m), som löper genom en rekreationsområde och svänger sedan till höger.

Stigen sluttar ner till en kärrväg (52min) (30 m), som du följer till vänster till en utsiktspunkt ovanför Cambaredos strand (Playa de Cambaredo) (54min) (30 m). Leden fortsätter från utsiktsbalgongen till höger längs en stig. Om du vill besöka stranden kan du ta trappan neråt till vänster.

Efter att ha lämnat stranden bakåt, svänger stigen till höger. Så småningom blir den till en kärrväg, som kommer till en annan utsiktspunkt (1t04min) (55 m). Därifrån fortsätter du rakt fram till en stig. Alltså följ inte mera kärrvägen som svänger till höger.

Stigen tar dig till utsiktspunkten vid Castellos strand (1t08min) (30 m) och sluttar ner till en asfalterad väg (1t11min) (20 m). Ta av uppåt till vänster. Nere syns Castellos strand.

I nästa vägskäl ska du vika av till höger till en asfalterad väg (1t19min) (70 m). Strax därefter ska du följa vägvisaren mot Ortiguera till vänster (1t21min) (70 m). Efter att ha gått förbi en campingsplats kommer du till en annan korsning, där du ska ta av till höger (1t25min) (70 m). Igen visar vägvisaren Ortiguera till vänster (1t27min) (70 m).

Senare ska du svänga av till höger (1t31min) (65 m). Efter ett par minuter hittar du en markering som visar vägen till vänster till en smal asfalterad väg (1t33min) (60 m), som förvandlas till en kärrväg. Efter att ha korsat bron över Jonte (1t40min) (15 m) blir kärrvägen till en asfalterad väg (1t40min) (15 m). Bry dig inte om vägen som viker av neråt till vänster utan fortsätt uppåt längs vägen kantad av åkar.

I följande korsning ska du ta av till vänster till en grusväg (1t50min) (55 m), som leder till ett rekrationsområde vid utsiktspunkten av Salias (Mirador de Salias) (1t53min) (50 m). Från utsiktspunkten syns bukten av Torbas och Picóns udde.

Återvänd tillbaka till korsningen och fortsätt rakt fram.

Senare följer du markeringen till vänster till en kärrväg (2t02min) (65 m), som kommer till en asfalterad väg (2t06min) (60 m). Ta av till höger. Efter några minuter hittar du igen en vägvisare mot Ortiguera och svänger av till vänster till en kärrväg kantad av ängar (2t09min) (70 m).

I nästa korsning ska du gå rakt fram (2t11min) (65 m). Du korsar en bäck och kommer till en annan korsing (2t23min) (60 m), där du tar av till vänster. Vägen delar sig nästan omedelbart. Håll till höger. Den vackra vägen sluttar ner till utsiktsbalkongen ovanför stranden av Torbas (Playa de Torbas) (2t30min) (30 m) med bord och bänkar. På höger hand syns stranden av Torbas och på vänster hand stranden av Barco.

Återvänd på samma väg tillbaka till Viavelez (5t).