Playa de la Paloma
Tapia de Casariego - Encontrela - Serantes - Castelo - Playa de la Paloma - Playa de Tapia - Tapia de Casariego

Köranvisning: Sväng av från N-634 till Tapia de Casariego och fortsätt längs Calle Conrado Villar i riktning mot norr tills du kommer till hörnet av Calle La Industira där du hittar en informationstavla om leden "Ruta del Maíz".  (Vägkarta)

Promenera från hörnet (25 m) längs Calle Conrado Villar så att Calle La Industria förblir på din högra sida. Efter att ha passerat San Estebans kapell kommer du till en korsning (7min) (30 m), där du tar av till vänster. I nästa vägskäl ska du följa vägvisaren "Ruta del Maíz" till höger (11min) (5 m).

Den smala asfaltvägen går under N-634 och stiger sedan till ett vägskäl (15min) (20 m), där du går till höger. Bakom Encontrelas kapell (19min) (20 m) börjar en stenbelagd väg, som leder över en bro och blir sedan en kärrväg. Strax efter bron hittar du ett jättestort eukalyptusträd.

När du kommer till en asfalterad väg, (27min) ta av till vänster. Efter att ha promenerad ca 50 meter, ska du vika av till höger till en smalare asfaltväg. Nästan omedelbart efter källan av Virgen de la Encontrela ska du korsa en bäck som ligger på vänster hand. Efter att ha korsat bron, sväng av till höger.

Asfaltvägen löper mellan ängar till en korsning (39min) (40 m), där du går till höger. Bry dig inte om sidovägarna utan att fortsätt rakt fram. Du går förbi en golfbana och fortsätter rakt fram också i nästa korsning (1t) (45 m).

När du når byn Serantes, ska du ta asfaltvägen AS-32 till höger (1t05min) (40 m). Du passerar kapellet och många gamla stenbyggnader innan du kommer till N-634 (1t11min) (35 m). Sväng av till höger och strax därefter till vänster enligt vägvisaren mot Playa de Serantes (1t13min) (40 m). Vid vägen hittar du markeringar som hör till vallfartsleden Camino de Santiago.

När du kommer till en korsning (1t22min) (30 m), fortsätt rakt fram över asfalvägen enligt vägvisaren mot "GR-E-9, Tapia de Casariego". Kantad av ängar öppnar kärrvägen den första havsutsikten.

Senare följer du vägvisaren mot "Tapia de Casariego" till höger (1t24min) (25 m). Strunta i sidovägen till höger och följ vägvisaren mot "Castro de El Estreiro 200 m" rakt fram (1t28min) (25 m).

När du hittar den följande vägvisaren mot "GR-E-9" (1t34min) (25 m), ska du besöka först Castelos udde (1t37min) (20 m) för att beundra utsikten mot Galicia; långa landstungar, kobbar, so såm La Picuda, stränder och klippor, innan du tar stigen med "GR-E-9". När stigen delar sig (1t47min) (10 m), gå till höger. Efter en minut kommer du till en stenbelagd väg, som leder till Palomas strand. Efter att ha besökat den vackra stranden fortsätt längs vägen uppåt. Snart blir den en kärrväg (1t52min) (25 m).

När du kommer till en asfalterad väg (1t56min) (35 m), sväng av till vänster. Vägen svänger till höger vid campingsplatsen Playa de Tapia (2t02min) (25 m). I nästa vägskäl ska du gå till höger (2t05min) (20 m). Lite senare ska du ta av till vänster över en bro till Tapias strand. Från stranden ska du ta upp trappan till asfaltvägen (2t13min) (20 m). Efter att ha promenerad ca 100 m till vänster, ska du vika av till vänster, till en gångbana som löper längs strandsklippor. Under vandringen kan du stoppa vid utsiktspunkter. Nere syns Tapias strand och branta klippor.

När du kommer till gatan (Calle del Arquitecto Francisco Gonzalez Villamil ) (2t26min) (20 m), gå till höger och återvänd till ledens börja (2t37min).