Fuente de la Drova

Fuente de la Drova - Collado dels Cargols - Barranco de la Selleta - Plana de les Simes - Sima de l'Aldaia - Plana de la Nevereta - Barranco de Manesa - Fuente de la Benita - Fuente de la Drova

Köranvisning: Kör väg CV-675 till La Drova som ligger syd-ost om Barx. Kör Du från sydost mot nordväst, ser Du en skylt som pekar mot vänster mot källan Font de la Drova som Du ser när Du tar av till vänster. Kommer Du från nordväst genom Barx, finns där ingen skylt mot Drovas källa. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 12km/3t30min

Vid Drovas källa (Font de la Drova) (380 m) hittar Du vägvisare mot Cova del Parpallo, Font de la Mongeta och Alt de l'Aldaia. Alla dessa vägvisare pekar till vänster. Kärrvägen leder till en korsning med flera vägskyltar (2min) (380 m). Ta till höger, höger om järnporten, till en bred stig enligt vägvisaren som pekar mot Pla de les Simes.

Stigen leder uppåt genom olivlundar och frodig natur till Collado dels Cargols (20min) (510m). Efter ca fem minuters promenad börjar en ny klättring på höger sida av Selletas kanjon (Barranco de la Selleta). När rännan blir mindre djup, leder den svagt sluttande stigen ner till dess botten (45min) (630m).

Simes’ platå (Pla de les Simes) kommer Du fram till vägvisare (1t) (650m). Ta till höger mot Alt de l'Aldaia. Fortsätt till höger när stigen delar sig nästä gång. (1t05min)(685m). Gå inte till vänster mot Pla de la Nevereta. Efter ca en minut kommer Du till vägvisare varav en visar rakt fram mot Sima de l'Aldaia, dit leden fortsätter.

Om Du ändå vill ta en tur till Alt de l'Aldaia (750m), ta av till vänster. Klättringen upp till backen tar ca tio minuter. Därifrån har Du en fin utsikt mot Barx, Penya Migdia och Valldignas dal. Återvänd sedan tillbaka till stigen mot Sima de l'Aldaia. Klyftan i Aldaia (1t09min) (695 m) som Du ser på vänster sida av stigen är 113 m djup.

Återvänd från klyftan till vägvisaren som visar mot Pla de la Nevereta (1t13min) (685 m). Följ vägvisarna till Nevereta-platån. Du kommer till nästa vägvisare efter ca en minuts promenad och till en ny vägvisare efter ca tjugo minuter. Håll till höger vid båda vägvisarna. På vissa ställen täcks stigen nästan helt av buskar.

Stigen leder neråt mot Neveretas platå där den möter en annan stig (2t15min) (530 m). Ta till höger mot Barranco de Manesa. Stigen följer denna klyfta i berg under ca en halv timme kantad av artrik växtlighet, svänger till vänster mot tallskogen och leder svagt neråt till en grusväg (3t05min) (400 m). Gå till höger mot Barx. När Du kommer till Benitas källa (Font de la Benita) korsning (3t08min), gå igen till höger och följ skyltarna mot Drova. Gå över vägen vid nästa skyltar (3t13min) (355 m) och fortsätt framåt på kärrvägen. Den leder över tre vägar ända till Drovas källa (3r30min).