Barx

Fuente de la Drova - Cueva del Parpallo - Monduber - Solana Drova - Fuente de la Drova

Köranvisning: Kör väg CV-675 till La Drova som ligger syd-ost om Barx. Kör Du från sydost mot nordväst, ser Du en skylt som pekar mot vänster mot källan Font de la Drova som Du ser när Du tar av till vänster. Kommer Du från nordväst genom Barx, finns där ingen skylt mot Drovas källa. (Vägkarta)

Vid Drovas källa (Font de la Drova) (380 m) hittar Du vägvisare mot Cova del Parpallo, Font de la Mongeta och Alt de l'Aldaia. Alla pekar mot vänster. Kärrvägen leder till en skyltad korsning (2min) (380m). Fortsätt från korsningen längs kärrvägen rakt fram mot Monduber och Cova del Parpallo.

Kärrvägen leder över vägen CV-675 (12min) (385 m) till en belagd väg och börjar stiga uppåt. Högre upp öppnar sig en storartad utsikt mot Gallineras dal som kantas av Safor-bergen.

Vid Parpallos grotta (27min) (435 m) som ligger bakom porten på vänster sida av vägen, smalnar den asfalterade vägen till en kärrväg. Senare smalnar den till en stig (47min) (480m) som är markerad med gul-vita streck och leder till Coll de la Rafaela. När Du ser till vänster om Dig Mondubers dubbla toppar, leta rätt på stigen som leder mot Monduber (55min) (520m) men innan Du svänger dit, ta en avstickare ca 50 m längre fram för att beundra havsutsikten från Peña Negra. När Du sedan går mot toppen av Monduber, håll ett öga på de vita markeringarna varav den första finns på tallens stam, ca hundra meter från stigens början. Det är lite svårt att följa markeringarna men försök att hålla reda på dem ändå. Stigen är lätt i början men när Du närmar Dig toppen, måste Du klättra. För denna sträcka krävs skicklighet och Du bör inte lida av höjdskräck. Lider Du inte av svindel och slintande fötter, belönas Du bl a med en utsikt från smala bergkammar mot både den nordöstra kusten från Dénia till Cullera och dalarna och bergen i sydväst.

På berget (1t35min) (770m) leder stigen svagt uppåt mot antenner. Vid antenner öppnar sig en vidsträckt sjöutsikt och stigen ansluter sig till en betongväg (1t45min) (830m). Vyerna är varierande. I norr syns bl a vidsträckta slätter som korsas av talrika stigar.

Vägen leder neråt till en port (2t15min) (600m) som oftast är stängd för att förhindra biltrafiken. Gå runt porten och fortsätt mot Drovas dal. När Du kommer till en korsning (2t45min) (465m), gå till vänster mot en gata som leder neråt. Gå över vägen CV-675 (3t) (370m) och ta kärrvägen till vänster (3t01min). Vägen leder tillbaka till Drovas källa (3t10min).