Bastidas

Área Recreativa Bastidas - Circuito del Cerro Panizo - Refugio Floranes - Area Recreativa Bastidas

Köranvisning: Kör väg AL-5405 (GR-5405), som löper mellan Escullár och Canilés. 400 meter från kilometerstolpen K34 och 600 meter från kilometerstolpen K34 viker en väg av med en skylt "Area Recreativa Bastidas, 2km". Kör 3,3 km förbi vägen som går till "Cortijada Bastidas" tills Du kommer fram till Bastidas' rekreationsområde på vägens vänstra sida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 10,5km/3t30min

Korsa bäcken som syns från parkeringsplatsen. På andra sidan hittar Du en stig med en vit pil som pekar uppåt till vänster (1185 m). Stigen löper genom tallskogen till "Cortijada Bastidas" (18 min) (1290 m) där de vita pilarna vägleder Dig förbi Cortijadas byggnader till en sluttning. Du vandrar neråt till en å där Du hittar mer pilar (34min) (1205 m). Korsa ån och fortsätt längs stigen framåt. Snart korsar Du ån igen (39min) (1210 m).

När stigen delar sig, pekar pilen uppåt till vänster (41min) (1215 m). Stigen går på höger sida av en klyfta och korsar den senare (55min) (1310 m). På vissa ställen är stigen kantad av trädstammar. När Du når kammen (1t05min) (1370 m) är leden markerad med bode pilar och stenhögar.

Du kommer fram till en korsning där Du hittar pilar åt boda hållen (1t21min) (1480 m). Sväng av till höger  mot "Mirador de Bastidas" och "Circuito del Cerro Panzo" enligt vägvisaren. När stigen delar sig, ta en avstickare till höger mot Bastidas' utsiktsbalkong (1t30min) (1460 m). Besöket tar ca fyra minuter. Återvänd tillbaka till vägskälet (1t37min) och fortsätt till höger. När stigen delar sig igen vägleder en vit pil Dig till vänster (1t44min) (1460 m). I nästä korsning med pilar åt boda hållen (1t58min) (1510 m) ska Du ta av till höger.

Stigen leder till en kärrväg (2t05min) (1535 m), där Du hittar informationstavlor. Följ vägvisaren mot "Floranes" längs vägen till höger. Några minuter senare kommer Du fram till Floranes' stuga  (1545 m). Återvänd till informationstavlorna och ta stigen som Du följde till tavlorna. När en stig med en vägvisare mot "Bastidas" grenar sig till höger (2t15min) (1480 m), följ denna stig tillbaka till det för Dig redan bekanta vägskälet (2t50min) (1215 m), där Du ska gå till höger och promenera tillbaka till rekreationsområdet (3t30min).