Serrella

Benasau - Penya Creus - Serrella - Alt del Alt - Benasau

Köranvisning: Kör väg CV-70 från Confrides till Benasau. Passera "Benasau" skylten, och parkera bilen på bar-restaurang Serrellas parkeringsplats, som Du hittar ca 150 m från skylten. (Vägkarta)

Återvänd från parkeringsplatsen (705 m) till Benasau skylten och sväng av uppåt till en belagd väg. Undvik vägen som grenar sig från denna väg till vänster strax efter svängen. Vid ett kapell (725 m) ska Du svänga till höger och följa denna väg med gul-vita markeringar. När vägen delar sig (7min), håll till höger.

Vägen stiger längs Serrellas sydsluttning genom mandel-, oliv- och körsbärlundar. På motsatta sluttning skönjs byn Alcoleja. Den belagda vägen blir en kärrväg, som slingrar sig svagt uppåt. Senare förändras kärrvägen till en stig (45 min) (1035 m), som dyker in i tallskogen. När Du kommer till en grusväg (53 min) (1080 m), sväng av uppåt till vänster.

När vägen delar sig vid en stor grön vattentank (1t15min) (1240 m) ska Du fortsätta uppåt till vänster. På platån (1t30min) (1290) ansluter sig twå kärrvägar från höger till den väg Du går på. Välj kärrvägen som är närmast Dig. Vägen leder mot Penya Creu. När den tar slut (1t45min) (1315 m), leta efter en stig, som stiger upp till en bergkam. Om Du inte hittar stigen, gå till höger längs sluttningen. Högre upp hittar Du en tydlig stig. Från Penya Creu öppnar sig en fin utsikt över Guadalests bassäng mot havet. Guadalests dal är kantad av bergen Aixorta, Bernia och Aitana och Serrellas östliga krön. I nordväst reser sig Benicadell. I norr har man utsikt över Setas dal ända till havet.

Fortsätt längs stigen rakt fram mot Serrellas topp där ser Du en stuga. Senare öppnar Figueretes' ravin en utsikt mot Setas dal. Från Penya Creu såg det ut som om stigen skulle fortsätta hela vägen ända till stugan, men efter ca 20 minuters promenad hittar Du en kärrväg på höger hand. Ta den här vägen och fortsätt till vänster. När Du anländer till en korsning, ta av till höger (2t12min) (1290 m). Om en stund hittar Du en stig, som kommer neråt från höger, och i slutet av stigen ser du stugan. Ta denna stig (2t20min) (1320 m). Vid stugan (2t25min) (1360 m) kan Du beundra utsikten mot Aitana, Montcabrer, Benicadell, Almudaina och Safor. Från toppen ser Du tydligt leden som Du nyss vandrat.

Återvänd till kärrvägen och fortsätt till höger (2t30min). Efter ca 10 minuters promenad smalnar vägen av till en stig, som leder genom Alt del Alts högplatå till en bergkam. På vissa ställen är stigen svårt att följa. Kammen blir smalare och Du har ett djupt stup på båda sidor. Efter att ha klarat Dig ner från kammen (3t) (1185 m), hittar Du en stig som sänker sig först till 1140 meters höjd, och börjar sedan stiga igen. På höjden (3t12min) (1175 m) svänger den till vänster. Bry Dig inte om stigen som grenar sig till höger (3t17min) (1160 m).

Nedgången till Benasau är mycket brant. Till största delen handlar det inte om en stig utan mer om ett spår med lösa stenar. Äntligen når Du en kärrväg som går till mandelodlingar (4t) (825 m). Sväng av till vänster. Strax ser Du en asfalterad väg framför Dig. Följ denna väg till höger. Bakom Dig syns Serrellas sydvästsluttning och stigen längs vilken Du kom ner. I nästa korsning, ska Du ta av till vänster, och i följande korsning till höger. Vid kapellet ska Du ta av till vänster. Du kommer till CV-70 och följer den till höger tillbaka till parkeringsplatsen (4t10min).