Valle de Remuñe

Köranvisning: Kör väg A-139 från sydväst mot nordost genom byn Benasque. Efter 11,6 km från Benasque hittar Du en vägvisare mot "Ball de Remuñe, Ibón de Remuñe" och en informationstavla på vänster sida. Leden börjar vid vägvisaren. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 8,5km/4t10min

Vid vägvisaren hittar Du en stig uppåt (1785 m). Följ röda markeringar genom skogen med granar och tallar, över flera bäckar. Håll till vänster i alla vägskäl.

Högre upp börjar Du följa kanten av Aigüeta de Remuñes klyfta med ett vattenfall (27min) (1950 m). På höger sida reser sig en mäktig bergvägg vid gränsen mot Frankrike. Senare ska Du strunta i vägvisaren till höger i riktning mot "Cdo Pintrat" målad på marken (32min) (1975 m).

Efter att ha klättrat en kort stycke över stora stenblock anländer Du till bergskammen där Du börjar följa en å (46min) (2045 m). Senare korsar Du en bro över ån (54min) (2050 m) och fortsätter genom en grästäckt platå ca fem minuter tills stigen slingrar uppåt till vänster. Stenhögar hjälper Dig att följa en otydlig smal stig som går växlande på båda sidorna av bäcken.

När Du kommer till en högplatå omgiven av en halvcirkel formad bergvägg (1t32min) (2215 m) hittar Du den största av Remuñes laguner (Ibons de Remuñe) på vänster sida. Också på höger hand befinner sig en liten lagun.

Stigen fortsätter ovanför lagunen. Nästa lagun syns nere mitt emellan stora stenblock (1t44min) (2255 m) som Du måste överstiga för att nå stranden (1t54min) (2240 m). Gå sedan till lagunens väst sida (1t58min) där Du hittar en tydlig stig. Var noga med att Du går till höger nedåt när stigen delar sig efter ca 10 meter från lagunens ända. På det här stället hittar Du stenhögar åt boda hållen. Om Du tar fel, hamnar Du till ett hav av stenblock där Du måste kämpa en lång tid innan Du kommer till Arenals laguner (Ibonet dels Arenals) och Remuñes pass

Efter att ha väljat stigen till höger, ser Du snart en platå och en stig nere. Följ stenhögar som leder till en bäck (2t15min) (2210 m). Korsa bäcken och ta till höger. Vill Du se bäckens källflod kan Du ta en avstickare till vänster, men stigen ditåt blir snart stenig och smal.

Under vandringen längs stigen korsar Du en ström vid ett vattenfall (2t51min) (2090 m) och går förbi den redan bakanta bron (3t14min). Denna gång korsar Du inte bron, utan fortsätter rakt fram. Framför Dig reser sig Macizo de la Maladeta. Återvänd tillbaka till början av leden (4t10min).