Puerto de la Glera

A-139 - Ibón de la Solana - Ibón de Gorgutes - Puerto de la Glera - Pico de Sacroux - A-139

Köranvisning: Kör väg A-139 von från sydväst mot nordost tills vägen tar slut. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 10km/3t45min

I slutet av vägen hittar Du en vägvisare mot "Ibon de Gorgutes" och "Puerto de la Glera" (1790 m). Leden är markerad genom gröna markeringar och stenhögar.

Stigen slingrar sig brant uppåt genom skogen med granar och tallar. Du korsar en bro (3min) (1810 m) och fortsätter längs Plan de l'Ospitals sluttning. Senare syns ett vattenfall på vänster hand och Hospital de Benasque nere i dalen. Stigningen blir svagare när Du börjar följa en bäck som flyter på höger sida (26min) (2050 m).

Efter att ha korsat en bro (30min) (2090 m) visar en stenhöga vägen till höger. Stigen vindlar genom ängar till den första lagunen, Ibón de la Solana, som på sommaren är vanligen utan vatten (54min) (2235 m). I syd syns Macizo de la Maladeta.

Fortsätt uppåt till Gorgutes lagun (Ibón de Gorgutes) (1t10min) (2330 m). Stigen löper vidare längs lagunens högra kant. I nordväst ser Du  Pico Estaus. Under vandringen träffar Du troligen murmeldjur som vaktar Dig uppmärksamt på stenblock. Från lagunens norra sida (1t14min) (2315 m) leder stigen till Glearas pass (1t20min) (2365 m). Passet öppnar sig en fin utsikt mot Frankrike.

Från passet ska Du vika av till vänster. Du hittar en vägvisare mot "Sacroux" på marken vid stigen som är väl markerad. Du vandrar först längs en grästäckt sluttning och sedan över stora stenblock innan Du kommer till foten av Sacroux. Sluttningen är brant men längs grästuvaor går det lätt uppåt. Följ stenhögar.

Toppen av Sacroux (Pico de Sacroux) (2t) (2650 m) är en del av gränsen mot Frankrike. En fantastik bergpanorama utbreder sig åt båda hållen. Benasques dal är omgiven av  Pico Estauas och Pico Bonneco, Macizo de la Maladeta med sin glaciär och Tuca de la Glera. På franska sidan är bergen ofta täckta av dimma. Denna "gorguera" stiger längs sluttningar och höljer snabbt  hela landskapet i dimma. Om utsikten mot Fankrike är fri kan Du beundra de mjuka formerna av Pyreneernas norr sida som står i kontrast till de spätsiga topparna på spanska sidan. Byn som Du ser nere i dalen på franska sidan heter Luchon.

Återvänd på samma väg tillbaka till början av leden (3t45min).