Maladeta y Aneto

Plan de l'Ospital - Portillon de Benás - Plan d'Esán  - Plan de l'Ospital

Köranvisning: Kör väg A-139 från sydväst mot nordost genom byn Benasque. Efter 10 km från Benasque hittar Du en skylt mot "Llanos del Hospital" på höger sida. Följ denna smala väg ca 2 km tills Du hittar en informationplats vid bommen som förhindrar biltrafiken. Linker hand befinner sig en stor parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 13km/4t30min

Gå runt bommen till informationstavlan med upplysning om leden "Sendero geomorfológico de Aiguallut" som ligger vid en bro på vänstra sidan av vägen (1725 m). Vid tavlan börjar en stig med gröna markeringar. Du vandrar genom Hospitals högplatå (Llanos del Hospital) och korsar flera bäckar innan Du går förbi Hospital de Bensaque som stannar  på höger sida (13min) (1735 m).

Linker hand syns ett vattenfall. Efter att ha korsat en bro till, blir sluttningen lite brantare. Du följer en bäck till en vägvisare (22min) (1775 m), där Du svänger av till vänster mot "Portillon de Benás". Nu börjar en brant stigning längs La Costeras sluttning.

Under vandringen uppåt öppnar sig en fantastik utsikt mot berg och över högplatån. Först ser Du de nedre topparna av berget Macizo de la Maladeta - Tuca Blanca de Paderna och Pico de Paderna - men senare syns hela berget med sin glaciär. I väst reser sig bergen Aigüespases, Pico de Puerto Viello och Pico de Remuñe.

När stigen delar sig, pekar den gröna markeringen till vänster (46min) (1945 m). I nästa vägskäl (52min) (1970 m) ska Du följa en stenhöga till höger. På Costeras kamm (1t24min) (2175 m) blir stigningen svagare. Du skönjer Renclusas stuga (Refugio de la Renclusa) i Renclusas klyfta och Besurtas högplatå nedanför. Stigen leder genom en äng till en liten lagun (1t48min) (2355 m), som på sommaren är vanligen utan vatten.

Du kommer till en korsning (1t52min) (2370 m), där Du följer vägvisaren till vänster. Från detta ställe öppnar sig en fin bergutsikt mot öster och söder. Senare utbreder sig en liten högplatå nedanför. I nästa korsning (1t58min) (2400 m) ska Du gå rakt fram. På hemvägen kommer Du tillbaka till detta ställe och tar stigen med en gul rund markering och numret 23 österut.

Efter några minuter (2t01min) (2425 m) ska Du vika av till höger. Också denna stig har numret 23. Från Portillón de Benás (2t02min) (2440 m) ser Du en stor lagun nere på franska sidan av gränsen. En vacker stig zickzackar sig till lagunen. Vill Du ta en avstickare till lagunen tar det ca 30 minuter att gå dit.

En annan möjlighet är en avstickare till Salbaguerdias topp, om Du inte lider av höjdskräck. Vill Du klättra upp till toppen, ska Du gå tillbaka till korsningen (2t03min) och svänga av till höger. Den branta stigningen tar ca en timme. På toppen kan Du beundra utsikten över flera lagunerfranska sidan och Besurtas högplatå, och mot berget Macizo de Maladeta.

Leden fortsätter från Portillón de Benás tillbaka till korsningen med den gula markeringen (2t06min) (2400 m) där Du går till vänster. Nästan omedelbart delar sig stigen. Ta till vänster igen. I följande vägskälet (2t11min) (2355 m) ska Du följa den gula markeringen till vänster. Du passerar en klyfta där Du troligen ser murmeldjur. Efter att ha gått förbi en klyfta till, stiger Du svagt uppåt mellan stenblock.

När Du ser två lilla laguner höger hand, ska Du svänga av till höger (2t33min) (2350 m) och följa en smal stig neråt till en korsning (2t36min) (2340 m) där Du tar av till höger igen. Denna stig är bredare. Du passerar de två lagunerna och fortsätter mot berget  Macizo de la Maladeta. Renclusas stuga sköns längre bort. Från denna sida sluttningen av Salbaguardia ser ut även brantare.

Stigen slingrar sig neråt och öppnar fina utsikter. Framför Dig utbreder sig Besurtas högplatå. I sydost ser Du Billamuertas laguner och Escaletas dal. I väst domineras utsikten av ett mäktigt berglandskap. Senare leder stigen mot sydväst och högplatån utbreder sig till vänster. När stigen delar sig (3t25min) (1950 m) ska Du följa den röda stolpen till höger. Gå inte neråt till en smal asfalterad väg som Du ser på högplatån, utan håll Dig på stigen.

Inom kort ser Du två laguner framför Dig (Ibones de Plan d'Están). Efter att ha passerat lagunerna (3t36min) (1855 m) kommer Du till en informationstavla om "Sendero geomorfológico de Aiguallut" och hittar de gröna markeringarna igen. Den trevliga stigen dyker in i skogen med granar och tallar och leder till ett stup (4t08min) (1815 m). Du känner igen den redan bekanta högplatån nedanför. Följ stigen till korsningen (4t11min) (1775 m) och fortsätt till vänster genom högplatån tillbaka till parkeringsplatsen (4t30min).