Benicadell

Köranvisning: Från väg CV-615 mellan Beniatjar och Rafol de Salem svänger en icke-asfalterad väg uppför - 1,4km från Beniatjar och 2km från Rafol de Salem. Kör 2,3 km och sväng av till höger. 1,6 km längre fram står ett stort, vitt hus, Casa les Planisses. (Vägkarta)

Gå  neråt från huset (720 m) längs stigen med vägvisar mot källan (Les fontes). Följ de gul-vita markeringarna. Framför Dig ser Du Benicadells sluttningar och vägen dit Du är på väg. Undvik stigen som grenar sig mot vänster, ca 150m från huset, håll dig alltså till höger. Stigen leder till en källa där Du hittar en trevlig rastplats med eldstad och bord (6min)(640 m).

Fortsätt från källan rakt fram och följ vägvisarna mot Pista Forestal och Alt Benicadell. Stigen leder till en husruin (20min) (645 m). Ett par meter framför huset grenar sig stigen mot vänster och blir till en kärrväg som leder genom mandellunden.

När Du kommer till en grusväg (28min) (705 m), gå till vänster enligt vägvisarens riktning mot Alt Benicadell. På vägens högra sida leder en stig uppåt med en vägvisare mot Alt Benicadell (40min) (785 m). När stigen delar sig (50min) (850 m), gå till vänster. Går Du till höger, kommer Du till en återvändsgränd vid en liten grotta och måste vända om. Nere skönjer Du staden Beniatjar. Framför Dig ser Du Benicadells brokiga bergväggar.

Längre upp zickzackar sig stigen uppåt längs sluttningen. Där stigen delar sig finns flera vägvisare (1t20min) (985 m). Fortsätt rakt fram till ett gammalt isförråd (Nevera del Benicadell). Efter ett par minuter delar sig stigen igen. Gå inte till vänster, fortsätt i stället rakt framåt. När Du kommer till en korsning, gå uppåt till vänster (1t25min) (1015 m). Isförrådet (1t28min) (1025 m) är välbevarat och ligger på en vacker plats. Olika klätterväxter kantar dess fönsteröppningar.

Återvänd från isförråd-området till korsningen (1t35min) (985 m). Därifrån leder en stig mot Benicadells platå (Alt Benicadell). Stigen leder från platån mot toppen. Från Benicadells topp (1t50min) (1104 m) öppnar sig en vid utsikt mot omgivande dalar och berg. I syd-ost ser Du Beniarrés och bakom den Beniarrés’ bassäng. Bland bergformationerna som kantar bassängen syns Aitana som är det största berget på Costa Blanca. Benicadells rygg syns i syd-väst.

Återvänd från toppen till grusvägen (2t40min) och gå till höger. Den av tallar, sypresser och bergväggar kantade vägen återvänder till Casa les Planisses (2t55min).