Benimassot

Benimassot - Fuente Vella - Tollos - Barranco Malafi - Petracos - Castell de Castells - Fuente de la Retura - Fuente dels Olbis - Famorca - Facheca - Benimassot

Köranvisning: Sväng av från CV-720 till Benimassot och parkera bilen på gatan. (Vägkarta)

Återvänd till CV-720 (715 m) och gå till vänster i riktning mot Facheca. Följ gul-vita markeringar. En smal asfalterad väg med vägvisare går uppåt till vänster (8min) (730 m). Ta denna väg. När Du kommer till en korsning (15min) (760 m), ska Du svänga av till höger. Vägen leder till Vellas källa (Font Vella) omringad av stora lövträd (20min) (740 m).

De gul-vita markeringarna skulle leda Dig till vänster mot byn Tollos, men vill Du inte besöka Tollos, ska Du fortsätta rakt fram längs vägen. Korsa CV-713 till en informationstavla (23min) (750 m). Vid tavlan ska Du ta en smal asfalterad väg, som tar slut vid en liten glänta (35min) (750 m). Gå inte neråt till höger just före gläntan. Gå över gläntan till en stig med gul-vita markeringar. Stigen börjar zickzacka sig neråt.

När Du kommer till en kärrväg, ska Du svänga av till höger (45min) (710 m). Efter ca en minuts promenad hittar Du vägvisare (46min). Gå till vänster mot Castell de Castells. Vägen följer Barranco de Paet.

När vägen delar sig (57min) (670 m), ska Du gå ner till höger. Du passerar en husruin och kantiga trädplanteringar. Ta kärrvägen som går till höger (1t05min) (660 m). Strax efter vändningen ser du vägvisare framför Dig. Följ vägvisaren mot Castell de Castells. Kärrvägen smalnar av till en stig, som leder till botten av Malafis klyfta. Senare går stigen växlande på båda sidorna av klyftan. Under vägen passerar Du hällar och interessanta stenformationer.

Ca 50 m innan Du når en damm (2t) (525 m), märker Du en små stenpyramid. Från stenpyramiden leder stigen uppåt till vänster och blir senare kantad av mandelträd. Du kommer till en smal asfalterad väg mellan bergkammar (2t12min) (510 m). Sväng av till höger. Längre fram ser Du grottor på vänster sida med grottmålningar funna på 1980-talet.

Fortsätt längs vägen ca en halv timme tills Du hittar en stig på höger sida mittemot en hus (2t42min) (450 m). Det är svårt att urskilja den här stigen, som alltjämt har en gul-vit markering, men saknar vägvisaren mot Espaldas källa (Font de Espalda) som fanns där tidigare. Stigen stiger till en mandelodling (2t53min) (485 m) och leder till dess övre del, där den förändras till en kärrväg.

När vägen delar sig (2t55min) (490 m), ska Du gå uppåt till höger. På höger sida ser du ett hus (2t58min) (515 m). Vägen svänger mot huset. Ovanför huset svänger vägen till vänster och börjar stiga svagt.

När Du kommer till en annan kärrväg, ska Du svänga av till vänster österut (3t02min) (550 m). I nästa korsning (3t10min) (530 m), ska Du följa den smala asfalterade vägen till höger. Du går förbi Espaldas källa, som ligger på vänstra sidan (3t20min) (590 m). Snart efter källan hittar Du en vägvisare mot Castell de Castells som pekar på en stig neråt till vänster (3t25min) (600 m). Denna vackra stig kantad av stenar rundar de nedre sluttningarna av berget Alfaro.

Stigen leder till botten av ån Castells. Vid en betongdamm (3t50min) (485 m) korsar stigen ån Castells fåra och stiger till en kärrväg, som följer vägen CV-720. Kärrvägen smalnar av till en stig och blir senare en kärrväg igen. Du korsar fåran igen och kommer till en asfalterad väg (4t10min) (500 m). Ta av till vänster.

När Du kommer till en korsning (4t15min) (495 m), ska Du fortsätta leden till höger mot Benimassot. Vill Du besöka Castell de Castells, fortsätt 1 km rakt fram. I Castell de Castells hittar Du en trevlig restaurang och ett hotell där Du kan övernatta, om Du väljer att fortsätta vandringen nästa dag.

Efter att ha tagit vägen mot Benimassot enligt vägvisaren, ska Du undvika alla sidovägar som leder till odlingar. Du passerar en källa på höger sida och kommer till ett vägskäl (4t32min) (515 m). Gå till höger. Bry Dig inte om vägen som går till vänster, men när kärrvägen delar sig, ska Du gå till vänster (4t35min) (520 m).

Där vägen korsar ås fåra vid en bassäng (4t38min) (525 m), ska Du ta en stig som stiger till vänster. Stigen blir en kärrväg och kommer till CV-720 (5t05min) (660 m). Sväng av till vänster. Ca 100 m längre fram hittar Du en stig, som leder uppåt till höger. Ta denna stig. Du passerar först en källa utan namn och kommer sedan till Returas källa (Font de la Retura) (5t13min) (685 m).

Snart efter källan, delar sig stigen (5t15min). Gå brant uppåt till höger. Stigen leder uppåt längs Pinars kam till 860 meters höjd, där Du har en vacker utsikt mot Pops dal innan Du börjar gå neråt mot Olbis' källa (6t) (815 m). När Du fortsätter från källan ser Du Setas dal. Vid en husruin (6t25min) (700 m), ska Du svänga till höger. Stigen leder till en grotta av imponerande mått (6t29min) (670 m).

Från grottan fortsätter Du rakt fram längs stigen till vägvisare (6t33min) (690 m). Ta den smala asfalterad vägen mot Famorca. Du vandrar genom mandelodlingar till Famorca (6t45min) (700 m), där Du går först över en gata och sedan genom en lekplats till en gränd. Fortsätt längs betongvägen rakt fram genom Famorca till en vägvisare mot Facheca (6t48min). Kärrvägen mot Facheca går genom mandelodlingar.

Vägen stiger till en korsning (6t55min) (730 m), där Du svänger av till höger. Lite senare delar sig denna asfalterade väg. Fortsätt till vänster längs en annan asfalterad väg tills Du hittar en gräsbevuxen kärrväg till höger (7t) (730 m). Ta denna väg som blir asfalterad senare. Efter ett reningsverk går vägen ihop med en annan väg, Cami dels Figuerals, och kommer till en korsning med en vägvisare mot Benimassot (7t08min) (745 m). Gå rakt fram. Snart hittar Du Espirit Sants källa på vänster sida (7t11min). Vid källan ska Du gå neråt till vänster under CV-720 till en informationstavla som finns på motsatta sidan av CV-720 i Facheca (7t13min).

Följ CV-720 till höger. När Du är uppe på kullen ser du en vägvisare mot Cami de la Salem som pekar till vänster (7t23min) (780 m). Under vandringen längs Salems kärrväg hittar Du Arenas grotta (Cova de l'Arena) (7t32min).

Ta kärrvägen som går till höger (7t40min) (690 m). När vägen delar sig (7t45min) (675 m), ska Du gå till höger igen. Vägen smalnar av till en stig, som korsar en bäck (7t55min) (640 m) och fortsätter på motsatta sidan till en betongväg (7t58min) (665 m). Sväng av till höger. Efter ett par minuters promenad, ska Du svänga av till vänster. Från asfaltvägen går en annan asfaltväg till vänster (8t05min) (690 m). Följ denna väg en stund och ta av till höger (8t07min). Du kommer till CV-720 (8t11min). Sväng av till höger och återvänd till Benimassots korsning (8t15min).