Benimaurell

Benimaurell (Fuente dels Olbis) - Collado de Garga - Juvees del Poble de Dalt - Barranco del Tuerto - Benimaurell (Fuente dels Olbis)

Ladda ner GPS-koordinaterna (WGS84, gpx)

Köranvisning: Sväng av vid Orba från väg CV-715 till väg CV-718 mot Laguarts dal (La Vall de Laguar). Väg CV-718 ansluter sig till väg CV-721. Kör genom Campell, Fleix och Benimuarell till Olbis’ källa. Olbis’ källa är lätt att känna igen genom stenbord och –bänkar på höger sida av vägen. (Vägkarta)

Fortsätt från Olbis’ källa (Font d'els Olbis) (580 m) längs en smal asfaltväg uppför förbi skyltarna på höger sida. Landskapet domineras av gröna kullar. På Costeras Baixes’ nordvästra sluttning syns maurernas trappor tydligt. När vägen svänger tvärt till vänster ser man Montgo och på ena sidan Migdia bergen. Vid nästa högerkurva finns en skylt som pekar till vänster mot Gargas pass (Collado de Garga) (15 min) (680 m). Efter ca en minuts promenad längs stigen som leder mot passet ser Du en smal grusväg och ett hus framför Dig. Fortsätt vägen uppför till höger och ta strax stigen som viker av till vänster.

Efter att ha kommit upp på toppen (25 min) (765 m) ser Du flera skyltar. Utsikten domineras av Cocolls platå (Alts del Cocoll) i söder och sydväst, bakom den ser Du Aixortas berg (Serra d’Aixorta) och väster om dem Aitana och Serrella.

Leden fortsätter mot Gargas pass men om Du vill besöka Carrasques’ källa, fortsätt i utförsbacken rakt fram. Följ noga de gul-vita markeringarna. Promenaden till källan tar ca en halv timme. Det är bäst att inte fortsätta stigen framåt från källan eftersom Du i så fall skulle behöva gå genom en gård som är privat område. Källan i sig är ingen speciell sevärdhet men stigen dit är trevlig.

Stigen som leder till Gargas pass ansluter sig till en betongväg vid huset. Gå längs den ca 20 meter. Vik av och gå upp till stigen som leder tillbaka till vänster. Nere i Gargas pass (35min) (760 m) finns en restaurang, Venta el Collao, samt vägvisare mot Helvetes Ravin (Barranc del Infern) och Matas källa. Gå i vägvisarnas riktning och fortsätt längs grusvägen rakt fram förbi stigen och vägen som viker av till vänster (40min).

Vill Du besöka Matas källa, ta stigen som viker av uppåt till vänster strax efter restaurangen. Från Mata kan Du återvända längs en smal asfaltväg till Gargas pass. Rutten erbjuder vackra utsikter mot Aitana, det skrövliga berget Serrella (Serra de Serrella) i väster samt mot Pops dal (Vall de Pop) men i övrigt är terrängen och utsikterna anspråkslösa under denna 45 minuter långa rundtur.

Under vandringen längs grusvägen mot Helvetes Ravin ser Du Mariola-bergskedjas (Serra Mariola) högsta topp Montcabrer i väster. När vägen svänger mot nordost, syns Montgo-berget framme till höger och på vägens vänstra sida Denias dal. Omgivningarna domineras av svagt sluttande, karga berg. Laguarts dal (Vall de Laguart) breder sig ut mot havet i öster. Dalen klyvs av Racons' Klyfta, (Barranc dels Racons).

Vägen leder till en by (Juvees del Poble de Dalt) (1t30min) (500 m) bestående av några ödegårdar. Strax innan en stenhusruin svänger en stig ner till höger med skylt mot Olbis’ källa (Font d'els Olbis). Stigen går västerut i början. Den omvandlas till steg och svänger så småningom österut mellan gröna kullar och därefter söderut, först Till Tuertos klyfta (Barranc del Tuerto) och lite senare till botten av Barranc de Raconsin (1t55min) (385 m). Sväng mot höger längs passet och efter ca 20 meter uppför till vänster. När Du kommer till vägvisarna (2t), fortsätt rakt fram till Benimaurell.

I de grå-röda väggarna finns här och där grottliknande öppningar. Från leden öppnar sig mäktiga vyer mot havet och mot byarna vid stranden omgivna av skarpkantade bergkedjor. Från kammen (2t30min) (600 m) svänger stigen ner till höger till vägen med Font d'els Olbis (2t35min) på dess vänstra sida.