Cavall Vert

Köranvisning: Sväng av vid Orba från väg CV-715 till väg CV-718 mot Laguarts dal (La Vall de Laguar). Väg CV-718 ansluter sig till väg CV-721. Kör genom Campell, Fleix och Benmuarell till Olbis’ källa. Olbis’ källa är lätt att känna igen genom stenbord och –bänkar på höger sida av vägen. (Vägkarta)

Fortsätt från Olbis’ källa (Font d'els Olbis) (580 m) längs en smal asfaltväg uppför förbi skyltarna på höger sida. Landskapet domineras av gröna kullar. På Costeras Baixes’ nordvästra sluttning syns maurernas trappor tydligt. När vägen svänger tvärt till vänster ser man Montgo och på ena sidan Migdia bergen. Vid nästa högerkurva finns en skylt som pekar till vänster mot Gargas pass (Collado de Garga) (15 min) (680 m). Efter ca en minuts promenad längs stigen som leder mot passet ser Du en smal grusväg och ett hus framför Dig. Fortsätt vägen uppför till höger och ta strax stigen som viker av till vänster.

Efter att ha kommit upp på toppen (25 min) (765 m) ser Du flera skyltar. Utsikten domineras av Cocolls platå (Alts del Cocoll) i söder och sydväst, bakom den ser Du Aixortas berg (Serra d’Aixorta) och väster om dem Aitana och Serrella.

Sväng av till vänster mot Cavall Vert enligt vägvisaren. Stigen löper österut längs Serra del Penyós kam. Strax efter den första kullen (790 m) delar sig stigen (33min) (785 m). Gå ner till höger. Upp till vänster syns ett kors. Snart börjar stigen stiga igen. Efter nästa kulle (45 min) (830 m) skönjs byn Benichembla i östra delen av Pops dal. Framför Dig reser sig Cavall Vert dit raden av kullarna leder. Senare visar sig Benimaurell, Fleix och Campell i östra delen av Laguarts dal. I Denias dal sträcker sig Segárias berg mot havet. Mellan Carrascas och Migdias berg öppnar sig en lång remsa av ostkusten.

Under vandringen blir kullarna så småningom lägre och kammen smalare. Leden går längs den bergiga kammen och kan snart inte urskiljas i berget. Följ gul-vita markeringar.

När Du kommer till en klippavsats vid ett skuggigt stenblock (1t20min) (730 m), där stigen ser ut att ta slut, ska Du gå till höger runt stenblocket.

Vid foten av Cavall Vert delar sig stigen (1t45min) (695 m). Leden fortsätter neråt till vänster. Du kommer fram till en korsning (1t50min) (605 m). På andra sidan av grusvägen hittar du två stigar. Ta den vänstra stigen med gul-vita markeringar. I nästa korsning (2t) (555m) ska Du ta av till höger och i den följande (2t05min) (530 m) till vänster. Den smala asfaltvägen kantad av mandel- och körsbärslundar passerar vägvisaren till Gels källa som ligger på höger hand och kommer till Penyons källa (2t10min) (535 m). Fortsätt rakt fram till Camusots källa (2t25min) (500 m) där Du hittar en bredare asfaltväg. Gå till vänster mot Benimaurell och återvänd tillbaka till Olbis' källa (2t45min).