Berchules

Los Berchules - Barranco del Chapparal - Acequia Nueva - Los Berchules

Köranvisning: Kör väg A-4132 till Los Berchules, där Du hittar en informationsavla med upplysning om leden på vägens högra sida. Vid tavlan finns en parkeringsplats. (Vägkarta)

Promenera från tavlan längs vägen rakt fram förbi kyrkan. När Du kommer till ett vägskäl strax efter kyrkan (3min) (1300 m), ska Du gå uppåt till vänster. Följ skylten "Lavadero y Fuente Grande" uppåt. Sväng vid källan till höger, och direkt efter till en smal gränd som leder brant uppåt. När Du går uppåt ska Du hålla till vänster hela tiden. När gränderna tar slut, fortsätt längs en stig (10min) (1355 m), som leder till en grusväg (17min) (1385 m). Sväng av till höger.

När Du kommer till ett vägskäl (20min), håll till vänster. Vägen korsar en bäck och förändras senare till en stig (35min) (1430 m). När stigen delar sig (53min) (1440 m), fortsätt till höger. Stigen korsar bäcken flera gånger, innan Du kommer i ett ställe, där en kanal börjar följa stigen på dess vänstra sida (1t23min) (1425 m). I det här stället hittar Du en stolpe med en gul-vit markering. Vid stolpen börjar en stig som leder till höger. Innan Du fortsätter längs denna stig, kan Du ta en avstickare längs kanalen framåt. Efter ca fem minuter korsar Du en trevlig stenbro och stiger sedan längs en betongbro till ruiner av en stor byggnad. Återvänd till stolpen.

Efter att ha svängt till höger vid trästolpen hittar Du en kanal. Stigen går vid kanten av kanalen. I vissa ställen är den jätte smal och på vänster sida finns ett brant stup till klyftan.

Stigen ansluter sig till en väg (2t25min) (1390 m). Sväng av uppåt till höger. När Du kommer till ett vägskäl, håll till vänster (2t30min) (1410 m). Fortsätt längs vägen tills Du hittar den redan bekanta stigen som leder ner till vänster (2t45min) (1385 m). Följ stigen tillbaka till byn (2t55min).