Bernia

Leden runt Bernia

Köranvisning: Kör väg CV-750 till Jalon (Xalo). På Jalons sydsida hittar du Cepsas bensinstation. Sväng av vid hörnet av bensinstationen uppåt till Camino Cementerio. Kör längs den smala asfaltvägen 1 km fram till en korsning, där Du svänger av till vänster. Följ CV-749 11,5 km förbi Bon Vens restaurang och Serra Bernias bar-restaurang, som ligger på vänster sida tills Du ser en stor informationstavla på höger sida av vägen, ca 200 m efter bar-restaurangen Serra Bernia. (Vägkarta)

Vid informationstavlan (610m) hittar Du en kärrväg som svänger av mot sydväst och leder till Bernia-fästningens ruiner (Fort de Bérnia). Tidigt på våren skänker de blommande mandelträden en rosa ton till landskapet. Vill Du söka fossiler, ta en avstickare till stigen som går till höger när kärrvägen svänger till vänster vid en tallskog. Du skönjer brottet på andra sidan av vingården. Förutom fossiler ser Du intressanta bergarter och sediment.

Från kärrvägen mot Fort de Bérnia öppnar sig en utsikt mot berget Ferrer innan vägen smalnar av till en stig (30min) (740m), som stiger till bergkammen (45min) (820). Om Du inte lider av höjdskräck, kan Du klättra upp på en klippa för att beundra vidare utsikter. Från kammen skönjs Bernias topp som reser sig till 1126 ms höjd. Stigen fortsätter till fästningens ruiner (47min). Ruinerna består av stenbågar och några byggnader. Fästningens historia och forna utseende är väl beskrivna på informationstavlor. I syd ser Du Ponoch och Puig Campana.

Vid fästningen hittar Du vägvisare mot Menguals hus (Casa Mengual) och Algars källor (Fonts de Algar). Följ vägvisaren mot källorna. Bernias topp reser sig på vänster sida. Försök att hålla reda på de gul-vita markeringarna. Stigen går först neråt till 760 m höjd (1t) och börjar sedan stiga. Fortsätt inte till husen som Du ser längre ner. När stigen delar sig och Du hittar markeringar åt båda hållen, gå uppåt.

Även högre upp bör Du vara noga med att inte välja fel led. Följ inte de röda markeringarna. Om Du tappar bort de vit-gula markeringarna, titta neråt där Du ser den rätta stigen. Ett stort träd funkar som en riktpunkt. Den steniga stigen följer Bernias sydsluttning och öppnar en fin sjöutsikt till ostkusten. Dalens sydsida är kantad av Ponoch och Puig Campana.

När Du kommer till Bernias grotta (2t) (850 m), gå in och kryp genom en 20 m lång tunnel till Bernias norra sida. Från öppningen syns Marina Altas  kust och flera berg. På norra sidan är vegetationen frodigare. Olika slags rankor slingrar sig längs berväggar.

På några ställen är stigen mot Bernias källa ganska brant. Vid källan (3t) (600 m), ska Du svänga av till vänster. Från grusvägen har Du en vacker utsikt mot berget Olta. Återvänd längs vägen tillbaka till informationstavlan (3t10min).