Bocairent

CV-81 - Abastecimiento de Aguas Potables - Barranco dels Tarongers - Bocairent - Camino Vell Bocairent-Ontinyent - CV-81

Köranvisning: Kör från Ontinyent längs väg CV-81 mot Bocairent. Från rondellen där det finns skyltar mot Bocairent och Vallena är det 1,2 km till Fontanars korsning som Du känner igen när Du ser bron och parkeringsplatsen på höger sida. Leden börjar inte här men det är värt att stanna en stund på parkeringsplatsen för att beundra den vackra utsikten ner mot älven. CV-81 svänger här till vänster. Fortsätt ytterligare 500 meter och parkera vid träskyltar som Du ser på höger sida. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång:11,5km/2t50min

Gå längs den smala grusvägen bortåt från vägvisarna (415 m) förbi vattenreningsbyggnaden (Abastecimiento de Aguas Potables) tills Du ser framför Dig ett hus där vägen tar slut. Ca 50 meter innan huset, går en stig upp till höger (5min) (425 m). Bäcken Barranc dels Tarongers flyter på Din vänstra sida tills stigen leder över den (10min) (425 m). På andra sidan av bäcken delar sig stigen. Gå till höger i riktning mot Barranc dels Tarongers, enligt vägvisaren. Nu har Du bäcken på höger sida gömd i lövskogen.

Där stigen delar sig (20min) (490 m) ska Du välja den åt höger neråt sluttande stigen. Gå inte till V-9-leden som leder uppåt till vänster mot Castellars högplatå.

Stigen som leder neråt till höger går över bäcken vid en gammal klädfabriks ruiner (23min) (465 m). Bäcken följer stigen på vänster sida under ca en minuts vandring tills stigen går över bäcken igen. Därefter blir den kärrväg och leder förbi en stig med "Font"-vägvisare som leder ner mot höger (27min) (480 m). Kärrvägen blir smalare igen och stiger uppåt där leden är huggen i berg. Stigen leder bortåt från bäcken som rinner i klyftan till höger.

När leden kommer upp till den högsta punkten (55min) (650 m), korsar den en bredare kärrväg och leder neråt. Framför Dig ser Du Mariola-bergen. Fortsätt från vägvisarna (1t) (615 m), till höger i riktning mot Bocairent. Stigen blir nu kärrväg. Undvik kärrvägen bara några steg längre fram som leder neråt.

När kärrvägen kommer till en asfalterad väg (1t 04min) (605 m), gå till höger. I nästa korsning (1t07min) (600 m) ska Du gå igen till höger. En smal asfaltväg leder förbi Bocairents källa som ligger strax utanför staden.

I utsikten mot staden påminner endast kraftledningarna om våra dagar. Allt annat Du ser: den smala bron som leder till de tjocka murarna och stenhusen på kullen tillhör det förgångna. Bocairent erbjuder flera historiska leder och byggnader såsom kapellet Santo Cristo (Ermita del Santo Cristo) och kyrkogården Parroquial  (Cementerio Parroquial) dit en gäsbevuxen kullerstensväg leder.

På informationstavlan ser du två leder som delvis följer stadens murar: Ruta Magica och Ruta de les Covetes. Ruta de les Covetes leder till ett flervåningshus som maurerna har byggt inne i berget. 53 rum i sju våningar är gröpta i berget. De låga rummen förenas av gångar. Du kan klättra upp från den ena våningen till den andra genom små, runda öppningar. Från fönstren öppnar sig utsikten mot den av kullar omringade staden.

Från Bocairent återvänder man till vägvisarna (1t40min) och går till höger i "Cami Vell Bocairent – Ontinyent"-vägvisarens riktning. När kärrvägen delar sig (1t50min) (645 m), gå till vänster till vägen med gul-vita markeringar. Efter några minuters vandring går denna väg ihop med en annan. Sväng igen till vänster. Vägen stiger uppåt till kullen (2t) (670 m) för att leda sedan neråt. När vägen delar sig (2t03min) (655 m), gå till höger. Efter en minut förenar sig denna väg med en i berget huggen väg. Sväng till vänster.

Undvik i nästa korsning (2t15min) (575 m) stigen som leder uppför längs en kraftledning på motsatta sidan av vägen och ta till vänster. Gå till vänster efter drygt en minut till en stig som svänger av mot vänster (570 m). Du ser stigen löpa nära nog vågrätt på sluttningen rakt fram.

Från stigen öppnar sig en vidsträckt utsikt mot en frodig älvdal. Snart ser Du längre ner järnvägsspår som går genom flera tunnlar. Stigen som sluttar neråt kommer fram till vägen CV-81 (2t 40min) (440 m). Gå till vänster och Du återkommer till ledens utgångsläge (2t50min)..