Río Algar

Bolulla - Rafalet - Río Algar - Casa Pons - Sacos - Bolulla

Köranvisning: Kör väg CV-715 till Bolullas nordväst sida, och korsa ån Bolulla som flyter bredvid vägen. På andra sidan av bron finns en smal asfalterad väg med en parkeringsplats. (Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (195 m) ska Du följa den smala asfaltvägen mot sydost. Ån flyter på ledens högra sida ett tag. På vänster hand finns fruktodlingar. Efter att ha klättrat upp på backen ser Du hela byn Bolulla.  Fortsätt längs huvudvägen och bry Dig inte om sidovägarna. Senare går vägen genom en ljus tallskog

Högre upp utbreder sig ett berglandskap omkring Dig. De mest iögonfallande bergen är Bernia, Ponoch, Puig Campana och Aixorta. Mandel- och olivträd erövrar mer och mer mark från andra fruktträd, men då och då hittar Du ännu äppel- och plommonträd.

Snart efter Du har nått vägens högsta punkt, där Du har en fin utsikt mot byn Tarbena, ska Du svänga av till höger till en smalare asfaltväg med en vägvisare mot Rafalet (1t) (510 m). När vägen delar sig (1t03min) (520 m), ska Du fortsätta ner till höger. Vägen blir ännu smalare. När den svänger snävt till vänster, gå rakt fram till en kärrväg (1t10min) (500 m). Du kommer till ett vägskäl (1t15min) (475 m), där Du går ner till höger.

På vägens båda sidor växer ljus lövskog, vild sparris och vildhallonbuskar. När Du kommer till en korsning (1t35min) (360 m), fortsätt rakt fram. Inom kort delar sig vägen vid en husruin (1t40min) (330 m). Gå ner till vänster. På andra sidan av dalen syns Barranco del Curt. I nordost reser sig Ferrer.

Vägen korsar ån Algar (1t52min) (220 m) och delar sig. Fortsätt till höger. Kärrvägen stiger genom tallskogen till Pons' hus, som ligger på Pollastres backen (2t15min) (335 m).

Vägen går mot sydväst och håller sig på Sacos' sluttningar som öppnar en utsikt mot ån. Efter att ha vandrat ner till avokado-odlingar, kommer Du till en korsning (2t50min) (185 m). Fortsätt rakt fram till ån Algar. Efter att ha korsat ån, anländer Du till en annan korsning. Sväng av till höger. Vägen stiger genom citrusfruktodlingar till en annan, bredare väg (3t05min) (245 m). Följ vägen till höger, tillbaka till Bolulla och parkeringsplatsen (3t40min).