Sendero Loma Pelada

Cala Higuera (San José)  - Loma Pelada - Cala del Embarcadero - El Fraile - Cala Higuera

Köranvisning: Kör väg AL-1004 till San José. Strax innan Du kommer fram till en rondell, sväng av till vänster mot "Cala Higuera" och "Camping Tau" enligt skylten. Bry Dig inte om vägen som viker av till höger 500 meter längre fram. När vägen delar sig i tre grenar 1,2 km från Cala Higueras korsning, välj den mellersta vägen. Strunta i vägen som viker av till höger 200 meter längre fram, men sväng av till höger 300 meter efter denna korsing. Kör 100 meter till en informationstavla. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 16,5km/5t50min

Från informationstavlan (15 m) börjar en kärrväg, som delar sig inom kort (1min) (15 m). Gå till vänster. Vägen förändras till en stig. När stigen delar sig, fortsätt till vänster (4min) (35 m). Stigen blir bredare och förändras till en kärrväg. Några minuter senare vägleder en vit pil Dig till höger (6min) (40 m). Kärrvägen avsmalnar till en stig. I nästa vägskäl följ den vita pilen till höger (11min) (85 m).

Nu börjar Du vandra längs en bred kärrväg. Bakom Dig syns San José. En sjöutsikt utbreder sig till kustens havsvikar. Senare reser sig flera kullar och berg framför Dig. Vägen stiger uppåt till 125 meters höjd och börjar sedan gå svagt neråt (22min). El Fraile reser sig framför Dig. När Du hittar en informationstavla på vägens vänstra sida (1t34min) (15 m), ska Du fortsätta rakt fram. Du passerar Embarcaderos vik (1t38min) och fortsätter längs en asfalterad väg till byn Escullos, där San Felipes fästning dominerar landskapet. Från vägens vänstra sida börjar en kärrväg som Du ska följa (1t50min) (5 m). Vid denna kärrväg syns en informationstavla om vandringsleden "Pozo de los Frailes".

När vägen delar sig (1t57min) (10 m), gå till höger. I nästa vägskäl (2t05min) (15 m) ska Du fortsätta till vänster. Strax efter vägskälet kommer Du till till en korsning, där Du svänger av till vänster. Ca 50 meter från korsningen hittar Du en port på höger sida. På andra sidan av porten börjar en kärrväg, som tar Dig svagt uppåt mot El Fraile. Bry Dig inte om vägen som viker av till höger (2t20min) (95 m). När vägen delar sig (2t23min) (105 m), gå till vänster.

Kärrvägen blir gräsbevuxen (2t32min) (180 m) och förändras sedan till en stig. Efter några steg viker en annan stig av markerad med en stenhöga. Den går uppåt till höger mot en grotta som syns längre bort på El Frailes sluttning. Fortsätt från grottan (2t43min) (225 m) till höger längs stigen som går fortfarande uppåt. Den smala stigen leder till kanten av en klyfta (2t47min) (235 m). Följ klyftan några steg uppåt och korsa den. På andra sidan ska Du följa klyftan uppåt. Stigen är markerad med stenhögar. Om Du tappar bort stenhögarna, fortsätt uppåt mot den lägraste punk av El Frailes kam. Från kammen (3t) (355 m) öppnar sig en storartad sjöutsikt och ett berglandskap. På vänster sida reser sig en av Frailes högre toppar. Nere syns kärrvägen längs vilken Du vandrade från Cala Higuera till Escullos. Du hittar en smal stig som ser ut att gå till kärrvägen, men leden dit är svårt. Stigen tar slut innan Du kommer fram till kärrvägen och sluttningen är stenig. Det är bättre att återvända på samma väg, först längs stigen vilken Du klättrade upp och sedan längs kärrvägen till Escullos och vidare till Cala Higuera (5t50min).