Genoveses

Campillo del Genovés - Morrón de los Genoveses - El Barronal - Campillo del Genovés

Köranvisning: Kör väg AL-1004 till San José. Fortsätt från rondellen rakt fram uppåt ca 60 meter och sväng av till höger mot Genoveses och Monsul. Kör 1,3 km och sväng av till höger mot "Playas de Las Genoveses" och "Playa de Monsul" enligt skylten. Ca 300 meter längre fram hittar Du en skylt "Campillo del Genovés" och en informationstavla på vägens vänstra sida.  (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 7,5km/2t24min

Från informationstavlan börjar en bred stig (40 m), som snart förändras till en kärrväg. Vägen är kantad av agaver och andra kaktusarter. På höger hand reser sig Sierra del Gabo de Gata. När vägen svänger till vänster, öppnar sig en utsikt till havet. I den första korsningen (10min) (5 m)och också i den följande (14min) (5 m)ska Du fortsätta rakt fram. På vänster sida syns Genoveses' strand. När Du hittar en annan kärrväg (18min) (5 m) gå inte över den, utan håll till höger och promenera mot en parkeringsplats som Du snart ser framför Dig. Vid parkeringsplatsen (21min) (5 m) ska Du svänga till vänster längs kärrvägen.

När vägen delar sig (37min) (10 m) gå till höger. Efter en minuts promenad kommer Du till en korsning. Besök först Morrón de los Genoveses som reser sig på vänster sida. Under vandringen kan Du beundra en utsikt mot Genoveses' vik och mot havet. Från toppen (46min) (75 m) sträcker sig en sjöutsikt ända till San José.

Återvänd tillbaka till korsningen (54min) (15 m) och fortsätt längs stigen rakt fram. Stigen går uppåt till en bergkam (56min) (40 m) och fortsätter till höger. En fin sjöutsikt utbreder sig till vänster. När Du hittar en stenhöga på vänster sida (1t06min) (60 m) kan Du ta en avstickare till en udde som sträcker längre till havet, men leden fortsätter rakt fram.

När stigen blir otydlig (1t26min) (75 m), ska Du gå till en stig som löper längre ner (1t29min) (60 m) och fortsätta längs denna stig till vänster. Sierra del Gabo de Gata reser sig framför Dig. Stigen sluttar ner genom en agaveskog till en bredare sandstig (1t35min) (45 m). Följ denna stig till höger. Stigen blir smalare och tar Dig till en kärrväg vid två vita byggnader (1t39min) (20 m).

Följ kärrvägen till en grusväg (1t43min) (25 m). Sväng av till höger och ta stigen som löper bredvid vägen. Efter ca fem minuter ska Du svänga av till höger till en kärrväg (1t49min) (25 m), som snart förändras till en stig. Framför Dig syns Los Frailes. Följ stigen genom åkrar till en kärrväg och sväng av till vänster mot parkeringsplatsen (2t01min) (5 m). Fortsätt från parkeringsplatsen längs den för Dig redan bekanta kärrvägen tillbaka till informationstavlan (2t24min).