Sendero La Molata

Köranvisning: Kör väg AL-3106 till Las Negras. Omedelbart efter att ha kommit fram till byn ska Du svänga av till höger mot "Cala del Cuervo" enligt skylten. Ca 1 km längre fram hittar Du "Camping la Caletas" port. Sväng av till vänster mot "Restaurante la Caleta". Strax efter kurvan kommer Du fram till parkeringsplatsen.  (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 7km/1t50min

Promenera från parkeringsplatsen mot Caletas restaurang tills Du hittar en informationstavla vid stranden på vägens högra sida (5 m). Vid tavlan börjar en stig uppåt. Följ trästolpar med vita pilar som vägleder Dig uppåt. När Du kommer till en annan stig (5min) (40 m) sväng av till höger enligt pilen. Efter några minuter blir stigningen lättare (9min) (65 m). Du ser Cuervos vik bakom Dig och Playazos vik framför Dig. Under vandringen kan Du beundra gul-vita klippor som sträcker sig till havet.

Stigen sluttar ner mot San Ramóns fästning och går runt fästningen på höger sida till Playazos strand, där Du hittar en informationstavla (28min) (10 m).

Fortsätt från informationstavlan längs en kärrväg framåt. Vägen korsar en grusväg (33min) (5 m), och förändras senare till en stig (43min) (30min).

Stigen går uppåt till en bergkam (49min) (85 m), där Du hittar en annan stig som löper uppåt till vänster. När Du kommer fram till den Cerrico Romeros bergskam (56min) (120 m), öppnar sig en trevlig sjöutsikt. Fortsätt uppåt till vänster. På toppen hittar Du två stora stenhögar (1t) (140 m). Från höjden ser Du en vidsträckt remsa av kusten. Återvänd på samma väg till Cuervos vik (1t50min).