Asturiens kust
Luanco - La Mofosa - Playa de Moniello - Playa Bañugues - Luanco

Köranvisning: Kör väg AS-238 eller väg AS-239 till Luanco, där du följer Avenida del Gayo till dess östände, till Luancos strand (Playa Luanco), där du hittar en parkeringsplats. (Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (15 m) ska du stiga längs stentrappor till en gångbana som tar dig till La Mofosas rekreationsområde (7min) (40 m). Havsutsikten över Luancos vik räcker upp till Picos de Europa.

Fortsätt längs kärrvägen till ett vägskäl, där du hittar en informationstavla om leden "Senda Peatonal Luanco-Moniello-Bañugues" (9min) (30 m), och går till vänster längs en betongväg.

Vägen leder till Vacas udde (Punta de la Vaca) (21min) (45 m) med en utsikt mot Aguións landtunga. Vägen smalnar av till en stig som går upp till en höjd (32min) (80 m).

När stigen delar sig (37min) (80 m), ska du följa vägvisaren mot "Playa de Moniello" till höger. Efter några minuter kan du ta en avstickare till en udde för att beundra utsikten mot L'Aguión framåt och Punta de la Vaca bakåt.

Stigen sluttar ner genom eukalyptusskogen till en korsning (45min) (60 m), där du svänger av till höger mot Moniello. Vid Moniellos strand (50min) (10 m) ska du korsa en smal asfalterad väg till trappor som leder uppåt till strandparken Moniello (Parque Playa de Moniello) (55min) (25 m), där du hittar bord och bänkar.

Om du tar stigen till höger kan du besöka Aguións näs (Punta l'Aguión) (59min) (15 m) ovanför Palleyas vik innan du fortsätter framåt till en backe (1t10min) (50 m) med en utsikt mot Vacas och Sabugos uddar samt byn Bañugues.

När du når stranden Bañugues (1t30min) (5 m) ska du ta av till vänster till en asfalterad väg strax innan en bro. Snart hittar du vandringsmarkeringen "PR-AS-257" vid vägen. Du kommer till ett vägskäl (1t36min) (30 m), där du följer vägvisaren mot "Moniello" till vänster. Nästan omedelbart därefter, i nästa vägskäl, ska du gå till vänster på nytt.

Senare följer du vägvisaren mot "Luanco" till höger (1t42min) (50 m). Vägen leder till en by, där den följer först asfaltvägen och svänger sedan till vänster. Vägen förändras till en stig som du följer ca 20 meter innan den blir en väg igen. I nästa korsning (1t59min) (55 m) ska du ta av till vänste enligt vägvisaren mot "Luanco".

När du kommer till GO-2 (2t04min) (35 m), fortsätter du till vänster tills du hittar en vägvisare mot "Playa de Moniello" som visar till höger till en smal asfalterad väg. Vid stranden Moniello (2t09min) tar du den redan bekanta vägen uppåt till korsningen, där du håller till höger mot "Luanco". Också i nästa vägskäl (2t23min) (95 m) ska du gå till höger och genast därefter till vänster mot havet.

Senare ska du vika av till vänster på nytt (2t31min) (35 m). Efter att ha korsat några asphaltvägar kommer du till Avenida del Gayo, som du följer tillbaka till parkeringsplatsen (2t38min).