Nispero

Callosa d'En Sarrià - Río Guadalest - Gines - Ferragets - Callosa d'En Sarrià

Köranvisning: Kör väg CV-755 till Callosa d'En Sarrià, och ta väg C-3313 från rondellen i riktning mot Alcoi och Guadalest. Kör denna väg 800 m tills Du hittar en skylt, som talar om att Du lämnar Callosa d'En Sarrià. Leden börjar här. (Vägkarta)

Vid skylten (245 m) hittar Du en smal asfalterad väg, som går ner till nispero odlingar. Dalen är kantad av  bergen Aitana, Serrella och Aixorta. Nere ser Du en grön dalgång med en kärrväg och ån Guadalest, dit leden fortsätter. Bry Dig inte om sidovägarna eller stigarna tills Du anländer till en korsning, där asfaltvägen tar slut. (15min) (155 m). Ta kärrvägen till höger. Ån flyter på vägens högra sida.

När vägen delar sig (18min), gå till höger. Promenera till vägens ände och korsa ån på stenar. På andra sidan, ska Du gå till vänster. Senare hittar Du en betongväg, som leder uppåt till höger (24min). Följ denna väg upp på ovansidan av en byggnad, och sväng av till vänster på en grusväg (28min) (190 m). Håll till vänster i två nästa vägskäl. Vägen smalnar av till en stig (45min) (180 m). När Du kommer till ett ställe, där en tät växtlighet döljer stigen, ska Du fortsätta framåt. Efter en stund dyker Du från bambuskogen till en kärrväg (48min).

Vägen svänger till höger och går över ån (53min) (190 m). Snart delar den sig. På höger hand ligger ett hus, men Du går till vänster och vadar över ån. På andra sidan förändras vägen till en stig,  som kommer till en gammal damm (1t) (195 m). Gå runt dammen på dess vänstra sida.

På andra sidan av dammen hittar du en kärrväg, som korsar ån två gånger innan den delar sig under en bro (1t15min) (215 m). Ta till vänster och stig upp till C-3313 (1t17min) (230 m). Ta av till vänster. Efter ca 30 m ska Du svänga av till höger på en smal belagd väg före bron som korsar ån Guadalest.

Du passerar byn Gines och kommer till en asfalterad väg (1t35min) (340 m). Ta av till vänster. Snart syns havet och berget Bernia på vänster hand. Ponoch och Aitanas ostsluttningar reser sig framför Dig. Senare visar sig  Aixorta och Serrella till höger. Guadalests fästning står på en hög klippa.

Efter att ha passerat en stor grön vattentank på höger sida, sväng av till vänster på en kärrväg markerad med två blå pilar (1t55min) (450 m). När Du kommer till en korsning (2t) (445 m), fortsätt rakt fram. Efter en minuts promenad delar sig vägen. Gå till vänster mot Bernia. Bry Dig inte om stigarna och vägarna som leder uppåt. Gå neråt också i nästa vägskälet (2t10min) (350 m).

När Du kommer till en T-korsning (2t20min) (320 m), ta av till höger. I det första vägskälet efter korsningen (2t22min), ska Du hålla till höger. Gå inte nedåt till vänster. I det andra vägskälet (2t24min), ska Du ta av till vänster, i det tredje (2t32min) (320 m), till höger neråt  in till tallskogen, och i det fjärde (2t38min) (280 m), till vänster neråt.

Snart förändras vägen till en stig (2t41min) (260 m), och en utsikt öppnar sig mot Callosa d'En Sarrià och mot berget Ferrer. När Du kommer till en väg (2t48min) (190 m), ta av till höger. Efter en minut anländer Du till en korsning. Gå till vänster på en asfalterad väg. Korsa ån (2t55min) (145 m), håll till vänster, och fortsätt från nästa korsning uppåt rakt fram till C-3313 (3t05min).