Cebadilla

Capileira - Cebadilla - Puente Abuchite - Capileira

Köranvisning: Sväng av från A-4132 till A-4129. I korsningen hittar Du skyltar mot Capileira och Bubión. Kör ca 4 km till Capileira. I den övre delen av byn svänger vägen tvärt till höger. Leden börjar från denna kurva. (Vägkarta)

Vik av till vänster till gatan som är belagd med stenar (1440 m). Promenera neråt tills Du hittar en vägvisare mot Camino Serra på gatans högra sida (1min). Följ Camino Serra uppåt. När Du kommer till en korsning där Du hittar en informationstavla med upplysning om leden (5min) (1465 m) ska Du fortsätta rakt fram. Den breda stigen leder till vattenverket (15min) (1520 m), där en vit pil vägleder Dig till höger.

Leden följer Poqueiras klyfta och kommer till en kärrväg (25min) (1570 m). Gå till vänster enligt den vita pilen och vägvisaren mot Cebadilla. Snart hittar Du en stig med pilen som visar neråt till vänster (28min) (1575 m). Stigen korsar några bäckar och ansluter sig till en grusväg (43min) (1610 m). Sväng av till vänster och fortsätt längs vägen till Cebadilla (1t) (1515 m). Ån Poqueira flyter på vänster sida av vägen.

Strax innan elverket hittar Du en bro över Poqueiras klyfta (1t06min) (1510 m). Korsa bron och fortsätt längs en kärrväg till vänster. När vägen svänger till höger (1t16min) (1565 m), ska Du vika av till vänster till en stig med en vit pil. När stigen delar sig (1t20min) (1565 m), håll till vänster på stigen som är markerad med en röd och med en grön cirkelrund markering. I vissa ställen flyter vatten längs stigen. Snart korsar Du en strid bäck (1t25min) (1530 m) och längre fram den första stenbron (1t30min) (1530 m).

Kantad av kastenje-, nöt -, fikon- och ekträd sluttar stigen till den romantiska stenbron Abuchite (2t) (1300 m). Där öppnar sig en vacker utsikt mot ån. På andra sidan av bron är stigen belagd med stenar. När Du kommer till en kärrväg (2t12min) (1380 m), ska Du svänga av till höger. Vägen leder till Capileira (2t24min) (1420 m). Gå uppåt längs gatorna till början av leden (2t32min).