Puente Chistal

Capileira - Puente Chistal - Puente del Molino - Capileira

Köranvisning: Sväng av från A-4132 till A-4129. I korsningen hittar Du skyltar mot Capileira och Bubión. Kör ca 4 km till Capileira. I den övre delen av byn svänger vägen tvärt till höger. Leden börjar från denna kurva.(Vägkarta)

Vik av till vänster till gatan som är belagd med stenar (1400 m). När Du efter ca 30 meter kommer till en korsning med Carrils källa på vänster sida och en vägvisare mot Camino Serra på höger sida, ska Du fortsätta rakt fram längs den smala gränden som leder neråt. Gränden förändras till en betongväg. Efter några svänger hittar Du en vägvisare mot Camino Puente de Chistal som pekar till en stig (5min) (1365 m). Stigen börjar gå brant neråt.

När stigen delar sig (20min) (1265 m) håll till vänster enligt den vita pilen och den röda cirkelrunda markeringen. Vid stigen hittar Du också röd-vita markeringar. Stigen leder till Chistals bro (27min) (1225 m). Efter Du har korsat bron ska Du följa den tydliga stigen och hålla till vänster. Följ vägvisarna mot Puente Molino och Bubión.

Leden går genom lövskogen och öppnar en utsikt mot Capileira och Bubión. Senare syns ett vattenfall på vänster sida.

När Du kommer till en korsning (1t) (1200 m), sväng av till höger. Efter ca fem minuter kommer Du till en bäck. Gå inte över bäcken, utan vik av neråt till vänster. Den breda, med sten belagda stigen sluttar ner till Molinos bro (1t08min) (1100 m). På andra sidan av bron svänger stigen först till vänster och slingrar sig sedan uppåt längs sluttningen. Snart hittar Du en stentavla med pilar, som vägleder Dig till vänster mot Capileira (1t13min) (1145 m). Stigen förändras till en kärrväg (Camino de las Higuerillas) (1t40min) (1345 m) och senare till en betongväg. Fortsätt längs denna väg tillbaka till början av leden (1t50min).