Sendero del Toril

Cebadilla - Sendero del Toril - Acequia Nueva - Cebadilla

Köranvisning: Sväng av från A-4132 till A-4129. I korsningen hittar Du skyltar mot Capileira och Bubión. Kör ca 4 km till Capileira och fortsätt på samma väg uppåt ca 2,7 km tills Du hittar en skylt "Poqueira Central". Vik av till vänster till en grusväg enligt skylten. Efter ca 3,8 km kommer Du till Cebadillas parkeringsplats. (Vägkarta)

Fortsätt från parkeringsplatsen längs vägen neråt. Efter att ha korsat Poqueiras bro hittar Du ledmarkeringar (1510 m). Sväng inte till vänster, utan gå uppåt mot Poqueiras elverk. Vid elverket svänger vägen till höger. Snart hittar Du en informationstavla med upplysning om leden (5min) (1540 m). Vid tavlan börjar en stig som Du följer uppåt. Stigen delar sig nästan omedelbart. Gå uppåt till vänster.

När stigen delar sig igen (43min) (1710 m), ska Du gå till vänster enligt vägvisaren mot Sendero del Toril. När stigen delar sig nästa gång (54min) (1800 m) hittar Du en cirkelrund markering som vägleder Dig till vänster till en bro över en pipeline. Efter några minuter delar sig stigen igen. Gå till höger.

Stigen korsar en bro (1t09min) (1870 m) och kommer till en stenstuga (1t15min) (1900 m) där stigen löper vid stugans vägg västerut. På andra sidan av klyftan syns stigen längs vilken Du återvänder tillbaka. Kantad av rosenbuskar passerar leden flera stenstugor och korsar några bäckar. Stigen leder svagt uppåt  tills den möter botten av klyftan på dess övre del och korsar klyftan längs stenmuren (1t45min) (1920 m).

Den breda, svagt stigande stigen följer i början en täckt kanal, men längre fram blir kanalen öppen (2t32min) (1870 m).

När stigen delar sig (2t38min) (1870 m), gå ner till vänster till en stig med gröna cirkelrunda markeringar. Stigen sluttar till en kärrväg (2t57min) (1710 m). Sväng av till vänster. När Du kommer till en annan kärrväg (3t10min) (1575 m), ska Du svänga av till vänster igen. Kärrvägen går ner till början av leden (3t16min).