agua

Castielfabib - Río Ebron - Canal de Piedra - Castielfabib

Köranvisning: Sväng av från N-420 till VV-9101 mot Castielfabib enligt skylten. Efter 1,6 km ska Du svänga av till vänster mot "Complejo de Turismo Rural". Kör några hundra meter till värdshusets parkeringsplats. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 4,5 km/1t12min

Promenera från parkeringsplatsen (865 m) ca 20 m tillbaka till vägvisaren som pekar mot leden "Sendero de la Biodiversidad". Följ denna gröna, spetsiga vägvisaren till vänster, och fortsätt rakt fram utan att bry Dig om kärrvägen som går till värdshusets gård. Längs den väl markerade leden hittar Du informationstavlor om växter. Gå till vänster efter ca tre minuters promenad.  Vägen är nu kantad av orange bergväggar.

Vägen leder under VV-9101 (17min) (800 m) till fruktodlingar. Fortsätt längs odlingsbryn, utan att gå till en stig som löper högre upp. Kärrvägen kommer fram till en grusväg. Sväng av till vänster.

Leden korsar ån Ebron (29min) (775 m) och fortsätter till vänster längs kärrvägen. Orange bergväggar reser sig på höger hand. Fortsätt framåt, tills Du hittar en vägvisare som pekar till vänster mot en stig (42min) (790 m). Den lövtäckta stigen går ner till Ebrons strand kantad av stora lövträd. Du följer ån en stund och stiger sedan till vänster upp på en kärrväg (50min) (785 m).

Kärrvägen korsar Canal de Piedras bro (52min) (800 m). När Du hittar en vägvisare som pekar till vänster (57min) (825 m) gå upp längs stigen som snart blir brantare till VV-9101 (1t07min) (880 m). Du ser Castielfabib på höger sida och älvdalen bakom Dig. Ta av till vänster, och vid vägvisaren mot "Complejo de Turismo Rural" till höger 1t10min) (860 m). Återvänd tillbaka till värdshusets parkeringsplats (1t12min).