Sendero Río Borosa

Köranvisning: Kör väg A-319 som löper mellan Cazorla och El Tranco till "Centro de Visitantes Torre del Vinagre" som ligger vid kilometerstolpen K48.  Där hittar Du en smal asfalterad väg mot "Picifactoria" och "Centro de Visitantes Río Borosa". Kör denna väg 1,5 km till "Centro de Visitantes Río Borosa" (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 16km/4t30min

Från portens högra sida börjar en kärrväg (675 m), som tar Dig till en asfalterad väg (1min) (680 m). Sväng av till vänster och promenera förbi en fiskfarm, över en bro och förbi en källa till en informationstavla med upplysning om leden (3min) (675 m). Vid tavlan börjar en väg spärrad med en bom för att förhindra biltrafiken. Ån Borosa brusar på höger sida. På vänster sida flyter vatten längs bergväggar till vägen. Du hittar några källor innnan Guardahornillos bäck ansluter sig från höger till Borosa. Höga tallar med mörka stammar reser sig på sluttningar.

Så småningom stiger vägen uppåt och blir smalare. Efter att ha korsat en bro delar sig vägen (23min) (725 m). Fortsätt till vänster i riktning mot "Laguna de Valdeazores". Du går över en bro igen (30min) (740 m) och hittar senare på höger sida en trästolpe med en vit pil som vägleder Dig till en stig (38min) (750 m). Efter den tredje bron kommer Du fram till "Cerrada de Elías" (52min) (775 m), där ån flyter mellan vinkelräta bergväggar. I engpasset har stigen ett träräcke.

När Du kommer till en kärrväg (58min) (785 m) sväng av till höger. Du korsar lite senare en bro och fortsätter uppåt omgiven av fina bergväggar mot toppar som reser framför Dig. Du passerar en källa och flera bäckar. Efter att ha korsat en bro tar vägen slut vid några byggnader (1t35min) (915 m). På höger sida av den första byggnaden ser Du en trästolpe vid vilken börjar en stig. En gång till korsar Du en bro (1t37min) (920 m) och fortsätter rakt fram mot bergväggar med sprayande vatten

Under vandringen längs stigen som löper brant uppåt mellan gröna sluttningar med stora ekar går Du förbi ett vattenfall och kommer till en ca 100 m lång tunnel (2t05min) (1220 m). Med ficklampan går det snabbare, men om Du tar det lungt, kan Du se Din väg i ljuset som kommer från hål på väggen. Några minuter efter den första tunneln kommer Du till en kortare tunnel (2t13min) (1220 m).

Stigen leder till en bassäng med en dammbro (2t20min) (1230 m). Återvänd på samma väg till början av leden (4t30min).