Sendero La Toba - Anchuricas

Köranvisning: Kör väg JF-7038 till Toba. Efter att ha svängt av till denna små by ser Du på vänster sida en byggnad med en namnskylt  "Consultorio La Toba". Parkera bilen vid denna byggnad. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 12,5km/3t10min

Från Consultoria La Toba (960 m) ska Du ta en smal asfalterad väg till vänster. När denna väg som går genom byn tar slut (8min) ((995 m), fortsätt längs en kärrväg till höger. Vägen följer en å ett tag och svänger sedan till vänster. Strax efter kurvan hittar Du en trästolpe som markerar leden. Lite högre upp öppnar sig en utsikt mot Anchuricas' bassäng (13min) (1020 m).

Vägen löper genom tallskogen och håller sig på samma höjd en längre tid. Efter ca en timme kommer Du fram till en utsiktsbalkong (1t05min) (1000 m). Nu ser Du bassängen i sin helhet. På dess nordvästsida syns Calars backe. I riktning mot Toba är bassängen omgiven av Calar del Pino. Efter balkongen skönjs Anchuricas' damm nere och Pegueras backe framför Dig.

Vägen sluttar ner under bron som går över bassängen (1t30min) (880 m). Efter att ha korsat bassängen längs stenblock stiger vägen uppåt till en annan väg (1t36min) (910 m). Sväng av till vänster och fortsätt till bron som går över bassängen (1t43min) (915 m). På brons högra ände hittar Du en stege över dammväggen. På andra sidan tar Du trappor som leder till en stig som Du följer till vänster. På vissa ställen är stigen ganska smal. Den leder till en trädgård. Ovanför trädgården hittar Du en stenstuga. Följ trädgårdens kant till stugans baksida, där Du hittar en väg (2t) (985 m) som går till en asfalterad väg. Sväng av till vänster.

På bassängens motsatta sida reser sig Calar de las Pilillas. När Du närmar Dig Toba kan Du beundra mäktiga bergväggar i byns bakgrund. Asfaltvägen leder tillbaka till Tobas korsning där Du viker av till vänster och promener tillbaka till Consultoria La Toba (3t10min).