Camping Forcallo - Balsa del Abet - Camping Forcallo

Köranvisning: Kör väg A-2609, som löper mellan Salinas de Sin och Gistaín, 1,8 km från San Juan de Plan mot Gistaín tills Du hittar en informationstavla "Parque Natural" på vägens högra sida. Sväng av till denna grusväg. Efter 5,4 km delar sig vägen. Gå till vänster  i riktning mot "Camping Forcallo" och "Campamento Virgen Blanca". 2,9 km längre fram kör Du förbi Virgen Blancas campingplats, korsar sedan en bro och kommer efter 300 meter till "Camping Forcallo". (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 15km/3t30min

Mittemot Forcallos cafeteria hittar Du en informationstavla och flera vägvisare (1575 m). Ta stigen som sluttar neråt i riktning mot "Refugio d'els Plans". Efter att ha korsat bron över ån Zinqueta d'Añes Cruzes, kommer Du till en kärrväg vid Plans stuga (3min) (1565 m). Ta av till höger. Omedelbart ser Du en vägvisare som pekar rakt fram i riktning mot "S. Juan por Balsa del Abet". Ån flyter på höger sida.

Den vackra vägen leder genom en grind och kommer senare till en bro (20min) (1510 m) som Du korsar. Längre fram korsar Du flera bäckar. Är Du i farten på hösten, har Du chansen att beundra de talrika lövträdens färgprakt.

Ta kärrvägen som viker av till vänster (35min) (1480 m) mot Abets tjärn. Den gräs- och mossbetäckta vägen slingrar sig uppåt följad med en bäck på höger sida. Senare öppnar sig en utsikt mot Berdemenés sluttningar och Punta Suelsas och Bachimalas toppar. I Chistaus dal ser Du traditionella stenstugar.

Strunta i alla sidovägarna tills Du kommer till ett vägskäl med en röd stolpe (1t20min) (1840 m). Följ inte stolpen till höger, utan gå uppåt till vänster. Efter några minuter syns tjärnen på höger sida. Efter att ha korsat en bäck stieger vägen till ett pass där Du kan beundra en fantastik bergpanorama.

När vägen delar sig (1t40min) (1885 m) ska Du gå neråt till höger. Var noga med att inte fortsätta i riktning mot "San Juan". Du hittar en vägvisare som pekar på "Balsa Abet" till höger (1t53min) (1850 m). Efter att ha vandrat runt tjärnen omgiven av berg, ska Du fortsätta längs kärrvägen.

Vägen kommer till det redan bekanta vägskälet med röda stolpen (1t56min) (1840 m). Återvänd på samma väg tillbaka till korsningen (2t40min) (1480 m), men gå inte till höger i riktning mot Forcallo, utan sväng av till vänster. Vägen sluttar neråt genom en grind och förbi en källa till grusvägen som Du körde till Forcallo (2t50min) (1465 m).  Följ denna väg till höger. Du passerar en trevlig källa och har fina bergutsikter innan Du kommer till Forcallo (3t30min).