Buitre

Plan - Basa de la Mora - Plan

Köranvisning: Kör väg A-2609, som löper mellan Salinas de Sin och Gistaín, till Plan. Nästan omedelbart hittar Du på vägens vänstra sida en informationstavla med upplysning om lederna. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 12km/4t30min

Fortsätt från informationstavlan (1090 m) längs vägen ca 40 meter till ett vägskäl där Du hittar en skylt mot "San Juan, Gistain och Viados". I detta vägskäl ska Du svänga av till höger, till en smal asfalterad väg.  Alltså, gå inte i riktning mot "San Juan, Gistain och Viados". Efter att ha korsat en bro, kommer Du till en grusväg och hittar flera vägvisare (4min) (1080 m). Sväng av till höger mot "Basa de la Mora".

Grusvägen blir smalare (25min) (1055 m) och Du hittar en vägvisare på vänster sida som pekar på en stig mot "Basa de la Mora" (27min) (1055 m). Nästan omedelbart delar sig stigen. Följ en gul-vit markering till vänster.

Stigen leder först svagt uppåt, men blir så småningom brantare. Du vandrar genom lövskogen till nästa vägskäl (1t10min) (1320 m) där Du går till vänster igen. Efter att ha korsat Ibons klyfta (1t18min) (1415 m) öppnar sig den första utsikten (1t25min) mot och andra berg på motsatta sidan av Chistaus dal. Lite senare syns byn Gistaín nere i dalen (1t28min). Du korsar en bäck som flyter längs klyftan (1t51min) (1680 m). Inom kort ser Du ett vattenfall på höger sida. I följande vägskäl (2t04min) (1780 m) ska Du gå till höger. Nu vandrar Du genom tallskogen.

Så småningom blir sluttningen svagare och skogen glesare. När Du kommer till en vägvisare (2t18min) (1900 m) ska Du fortsätta rakt fram i riktning mot "Basa de la Mora" och "Barbaruéns". Nu följer Du röd-vita markeringar.

Stigen leder till en högplatå där Du vandrar genom betesmarker. Bry Dig inte om vägvisaren på vänster hand, utan fortsätt längs stigen till Plans lagun (Ibón de Plan) omgiven av berg (2t30min) (1910 m). I väst reser sig Punta Es Litás och i söder Peña La Una och Pico Ribereta. Du kan gå runt lagunen innan Du återvänder på samma väg tillbaka till Plan (4t30min).