Plan - Feneplán - Serveto - El Collet - Plan

Köranvisning: Kör väg A-2609, som löper mellan Salinas de Sin och Gistaín, till Plan. Omedelbart hittar Du en kyrka på vänster hand och lite längre fram en informationstavla med upplysning om lederna och ett informations center på vägens vänstra sida. Vid centret hittar Du parkeringsplatser. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 10,2km/4t30min

Följ gatan som går uppåt vid sidan av centret till kyrkan. Bakom kyrkan, på väggen, ser Du en vägvisare som pekar till en gata brant uppåt i riktning mot "Serveto por Feneplán" (1115 m). Gatan förändras till en stig. När stigen delar sig (27min) (1290 m), ska Du gå till höger.

Stigen löper genom lövskogen och öppnar en trevlig utsikt mot Plan och Chistaus dal omgiven av bergen El Yerri, Peñas de las Onze, Mediodía och Es Litás ovanför klyftan av Ibón Plan.

I nästa vägskäl (38min) (1375 m), ska Du fortsätta till vänster, och i den följande, strax därefter, till höger. Denna smalere stig leder mot berget Peña de San Martin. När Du kommer till en vägvisare (43min) (1395 m), håll till vänster mot  "Serveto". Följ röd-vita markeringar till kanten av Crabils klyfta. Efter att ha korsat en bäck blir stigen jätte våt. Lite senare förändras stigen till en kärrväg som leder till en korsning (55min) (1440 m), där Du svänger av till vänster.

Den gamla kärrvägen mellan Chistaus dal och La Comunas dal löper genom Fenepláns högplatå präglad av traditionella stenstugar och betesmarker. Efter en vänsterkurva korsar Du El Mons klyfta med en å (1t) (1440 m). Du passerar en bergsknöl och hittar en stig med en markering på vänstra sidan av vägen (1t12min) (1445 m). När Du vandrar neråt  längs stigen har Du en fin utsikt mot El Colléts pass och mot bergen Es Litás och Mobisón Gran.

Stigen sluttar ner till Serveto. Du passerar en källa och fortsätter mot kyrkan. Vid kyrkan hittar Du en vägvisare i riktning mot "Plan por El Collet" (1t30min) (1310 m). Vägvisaren och gul-vita markeringar leder till en stig som börjar från vänster sida (1t32min) (1305 m). Efter att ha korsat en bro (1t34min) (1285 m) tar Du av till höger. Kärrvägen delar sig nästan omedelbart. Gå till vänster, och strax därefter till höger till en stig.

Kantad av San Martins bergvägg vandrar Du uppåt. Senare syns alla tre byarna av La Comuna - Sin, Serveto och Señes mitt emellan. När Du kommer till La Colléts pass hittar Du en vägvisare (2t02min) (1365 m). Fortsätt rakt fram mot "Plan". Från passet går en stig också till höger mot Peña d'Artiés, men bry Dig inte om den.

Under vandringen mot Plan reser sig Macizo de Cotiella framför Dig. Kantad av bergväggen närmar stigen berget Peña Las Once. Nere i dalen skönjs Plan d'Éscuns bassäng och längre bort syns ån Zinqueta. I bakgrunden syns San Mamés sluttningar ovanför Plan. Rechter hand från San Mamés ligger Sahúns pass.

Du vandrar en halv timme på samma höjd innan stigen börjar slutta svagt neråt kantad av intressanta bergsformationer

Du korsar en kärrväg (2t52min) (1185 m) och kommer tillbaka till vägen lite senare. Ta av till vänster. Kärrvägen kommer till A-2609 (3t06min) (1080 m), som Du följer till vänster till Plan (3t18min).