Camping Forcallo - Ibón Pixón - Camping Forcallo

Köranvisning: Kör väg A-2609, som löper mellan Salinas de Sin och Gistaín, 1,8 km från San Juan de Plan mot Gistaín tills Du hittar en informationstavla "Parque Natural" på vägens högra sida. Sväng av till denna grusväg. Efter 5,4 km delar sig vägen. Gå till vänster  i riktning mot "Camping Forcallo" och "Campamento Virgen Blanca". 2,9 km längre fram kör Du förbi Virgen Blancas campingplats, korsar sedan en bro och kommer efter 300 meter till "Camping Forcallo". (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 8,6km/4t

Mittemot Forcallos cafeteria hittar Du en informationstavla och flera vägvisare (1575 m). Ta stigen som sluttar neråt i riktning mot "Refugio d'els Plans". Efter att ha korsat bron över ån Zinqueta d'Añes Cruzes, kommer Du till en kärrväg vid Plans stuga (3min) (1565 m). Ta av till höger. Omedelbart ser Du en vägvisare som pekar rakt fram i riktning mot "S. Juan por Balsa del Abet". Ån flyter på höger sida.

Ta stigen som viker av till vänster (15min) (1540 m). Du stiger uppåt, först genom granskogen och sedan genom lövskogen. Så småningom slingrar sig stigen till vänster till kanten av Pixóns klyfta och fortsätter uppåt genom tallskogen. När skogen tar slut (48min) (1795 m) fortsätter Du genom ängar, över några kullar och en bäck innan Du kommer till foten av en brant sluttning (1t03min) (1920 m).

Den branta stigen följer klyftan uppåt. Bakom Dig syns Chistaus dal. När den branta klättringen tar slut (1t55min) (2155 m) kommer stigen till Pixóns lagun (2t05min) (2200 m). Återvänd på samma väg tillbaka till Camping Forcallo (4t).