Ibón de Barbarisa

Puerto de Sahun - Ibón de Barbarisa - Puerto de Sahun

Köranvisning: Kör väg A-2609, som löper mellan Salinas de Sin och Gistaín, till Plan. Nästan omedelbart hittar Du på vägens vänstra sida en informationstavla med upplysning om lederna. Fortsätt från informationstavlan längs vägen ca 40 meter till ett vägskäl där Du hittar en skylt mot "San Juan, Gistain och Viados". I detta vägskäl ska Du svänga av till höger, till en smal asfalterad väg.  Alltså, gå inte i riktning mot "San Juan, Gistain och Viados". Efter att ha korsat en bro, kommer Du till en grusväg och följer vägvisaren i riktning mot  "Collado de la Cruz" och "Mirador de la Riba" till vänster. I början är grusvägen i dålig skick, men blir bättre senare. Efter 2,5 km kör Du förbi Ribas utsiktsbalkong och 10 km längre fram blir vägen asfalterad vid en skylt mot "Refugio, Bar". Fortsätt längs asfaltvägen 800 meter tills Du hittar en informationstavla med upplysning om "Comarca de Sobrarbe" på vägens vänstra sida, där Du kan parkera bilen. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 12,5km/4t30min

Innan Du sätter i farten, ta ett ögönblick och beundra det omgivande berglandskap. I väst syns bergskammen Maristás ovanför byn Gistaín. I sydväst reser sig berget Peña las Once.

Från informationstavlan (2010 m) ska Du ta den gräsbetäcka kärrvägen som går mot stenstugan framför Dig. Innan Du når denna stuga, hittar Du två stigar som löper till höger (1min). Välj den övre stigen. Om en stund måste Du stiga vidare uppåt till en annan stig för att inte bli alltför blöt om fötterna. Flera stigar löper parallelt längs sluttningens övre del. Nere i älvgången ser Du en kärrväg som Du kommer att följa på hemvägen.

Du korsar en äng där det blir svårt att urskilja stigarna, men på motsatta sidan av ängen hittar Du en tydlig stig markerad med en stenhöga (28min) (2060 m).

Uppe på bergskammen (35min) (2105 m) ska Du fortsätta till vänster längs en smal stig. Stigen slingrar sig längs sluttningen och blir stenig. Om en stund syns ett vattenfall nere i klyftan (42min) (2115 m) dit Du är på väg. När den steniga stigen blir svår att gå på (1t12min) (2105 m), klättra längs sluttningen ner till klyftan (2000 m) och fortsätt genom ängen till vattenfallet (1t32min) (2115 m) där Du hittar en gul-vit markering. Håll Dig på vattenfallets vänstra sida och följ stigen uppåt. Under vandringen kan Du beundra Montarruegos och Bagüeñas spetsiga toppar.

Stigen leder ovanför vattenfallet (1t49min) (2230 m) och följer sedan en bäck. Du korsar en äng innan Du kommer till ett vägskäl (2t) (2265 m). På höger sida hittar Du ett stenblock med vägvisaren mot "La Ball" och på vänster hand ett stenblock med vägvisaren mot "Sein". Leden går till vänster, men Du kan ta en avstickare till höger till en liten lagun (Ibón Chicot de Barbarisa).

När Du stiger uppåt i riktning mot "Sein", ska Du följa gul-vita markeringar. Du ser Barbarisas lagun nere i dalgången (2t18min) (2340 m). I bakgrunden reser sig Pico Baixo de Bagüeña. Klättra längs sluttningen till lagunen (2t23min) (2320 m) och sväng till höger. En smal landtunga sträcker sig till lagunen. Från landtungan kan Du se hela lagunen åt båda hållen. Efter att ha passerat den, måste Du stiga ca 10 meter högre upp över klippan som sänker sig brant till lagunen. I norr är lagunen omgiven av Pica Sierra.

Promenera till lagunens ände (2t30min) och fortsätt längs en tydlig stig tillbaka till vägskälet med vägvisarna mot "Sein" och "Ball" (2t43min). Fortsätt längs den redan bekanta stigen till foten av vattenfallet (3t03min) (2110 m) och korsa det. På andra sidan följer Du de gul-vita markeringarna svagt neråt.

Stigen sluttar ner till en kärrväg (3t40min) (1825 m). Sväng av till höger. Lite senare korsar Du en flod vid ett mäktigt vattenfall. Så småningom blir kärrvägen bredare och öppnar en utsikt mot Bensaques dal som utbreder till öster. Vägen leder tillbaka till början av leden (4t30min).