Plan - San Memés - La Simierre - Plan

Köranvisning: Kör väg A-2609, som löper mellan Salinas de Sin och Gistaín, till Plan. Nästan omedelbart hittar Du på vägens vänstra sida en informationstavla med upplysning om lederna. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 11,5km/3t30min

Fortsätt från informationstavlan (1090 m) längs vägen ca 40 meter till ett vägskäl där Du hittar en skylt mot "San Juan, Gistain och Viados". I detta vägskäl ska Du svänga av till höger, till en smal asfalterad väg.  Alltså, gå inte i riktning mot "San Juan, Gistain och Viados".

Strax innan Du kommer till en bro (3min) (1075 m), ska Du ta av till vänster till en smal asfalterad väg mot San Juan de Plan. Ån Zinqueta flyter på höger sida. Vid San Juan de Plans friluftsområde hittar Du en vägvisare vid en bro (20min) (1105 m). Efter att ha korsat bron, ska Du fortsätta längs kärrvägen uppåt i riktning mot "Ermita de San Mamés", "Collado de la Cruz" och "Collado de Sahún".

Följ gul-vita markeringar genom lövskogen hela tiden uppåt. På vissa ställen avsmalnar vägen till en stig. När den delar sig (40min) (1250 m), ska Du gå till höger. Vägen ansluter sig till en smal grusväg (44min) (1280 m). Sväng av till höger.

Efter att ha korsat en bro (47min) (1290 m), visar markeringen uppåt till vänster till en stig. Senare  syns alla tre byarna i Chistaus dal - Gistain, San Juan de Plan och Plan. Stigen är kantad av traditionella stenstugar.

Vid San Mamés kapell hittar Du en utsiktsbalkong (1t06min) (1360 m) där Du kan beundra bergutsikten mot Peña las Once och Mediodía. Nere ligger den lilla dalen av Simierre.

Fortsätt längs stigen förbi kapellets bord och bänkar. Senare förändras stigen till en romantisk kärrväg. När vägen delar sig (1t18min) (1435 m), ska Du följa vägvisaren mot "Collado de la Cruz" till höger. Du kommer till en grusväg (1t23min) (1435 m) och tar av till höger mot "San Juan de Plan" enligt vägvisaren. Simierres sluttningar utbreder sig till höger.

När vägen gör en högerkurva hittar Du en markering på trädstam. Från markeringen börjar en stig som Du följer neråt till en bäck (1t26min) (1425 m). Gå över bäcken och ta några stegar till vänster till en tydlig stig, som stiger till en bredare stig (1t29min) (1440 m). Följ denna stig till höger.

När Du kommer till en kärrväg (1t31min) (1450 m), ska Du vika av uppåt till vänster. Denna vackra, gräsbetäckta kärrväg löper först genom lövskogen och sedan genom tallskogen. Under vandringen har Du en trevlig utsikt mot Simierres sluttningar

Kärrvägen ansluter sig till en grusväg (2t10min) (1620 m). Sväng av till höger. Vägen slingrar sig neråt mot Chistaus dal. På vänster hand syns San Mamés sluttningar med färgstarka träd på hösten och Estibetas bergskamm. Strax innan Du kommer till Ribas utsiktsbalkong, hittar Du en stig med en vägvisare mot Plan på vänster sida (3t) (1260 m). Ta denna stig, men besök först balkongen med utsikten över dalen.

Stigen sänker sig till grusvägen (3t15min) (1135 m). Gå till vänster och följ vägen som korsar en bro tillbaka till Plan (3t30min).