Montcabrer

Ermita de Sant Cristòfor - Fuente de Huit Piletes - Fuente de la Esquerola - Fuente del Sanxo - Mas de Llopis - Fuente del Pouet - Montcabrer - Penyes Monteses - Coll de Sabata - Talecó de D'Alt - Castell - Ermita de Sant Cristòfor

Köranvisning: Sväng av från N-340 till Cocentaina. Vägen till Sant Cristòfors kapell börjar från stadens norra sida. Den fyrkantiga fästningen (Castell) på 800 meters höjd fungerar som en bra riktpunkt. Kör längs Cocentainas huvudväg till den nordligaste rondellen, där Du hittar skyltar mot "Sant Cristòfor" och "Castell". Fortsätt längs den smala asfaltvägen (CV-7920) uppåt 2 km till Sant Cristòfor. (Vägkarta)

Längd och tidåtgång: 16,5km/5t

Vid kapellet (550 m) hittar Du en smal asfalterad väg, som går först svagt neråt norrut. I motsatta riktning finns en betongväg med en vägvisare mot Castell. Du kommer att återvända till kapellet längs betongvägen, men leden börjar längs asfaltvägen.

Vägen börjar stiga nästan omedelbart. Bry Dig inte om sidovägarna eller stigarna tills Du hittar en stig med ett träräcke som går uppåt till vänster (10 min) (610 m). Vid leden finns två trevliga rastplatser. Den första ligger i skuggan av en mäktig bergvägg. Den andra är ovanför den frodiga Fontanelles' klyfta.

Efter rastplatserna svänger stigen till höger och leder till en utsiktsbalkong (25 min) (750 m). Från balkongen öppnar sig en utsikt över älvdalen och mot omgivande höplatåer och berg. Beniarrés bassäng samlar ihop bäckar som slingrar sig ner från bergen till dalen. I bakgrunden ser Du bland annat de följande platåer och berg: Alt de Morral, Benicadell (1104 m), Pla de Balsella, Alt de la Creu (814 m), Safor (1013 m), Penyal Gros (862 m), Alt de la Caseta (1013 m) och Pla de la Casa (1378 m).

Fortsätt längs stigen rakt fram. Strunta i alla sidovägarna och -stigarna, tills en annan stig med träräcke leder uppåt till vänster. Efter några steg når Du Huit Piletes' källa (30 min) (770 m). Från källan får man inte drickbart vatten. Följ gul-vita markeringar uppåt längs stigen med träräcke.

Strax efter källan, delar sig stigen (33 min) (810 m). Gå till höger mot Esquerola, Sanxo och Montcabrer enligt vägvisaren. Håll till höger mot Montcabrer även när stigen delar sig nästa gång (34 min). Vill Du dock återvända redan nu tillbaka till kapellet, gå till vänster till en stig med en vägvisare mot PRV 37II.

Vid Esquerolas källa (45 min) (910 m) lönar det sig att ta en liten paus innan Du börjar stiga mot Sanxos källa. På vägen har Du ett kort, jobbigt avsnitt, där Du måste klättra över stora stenblock. Strax innan Sanxos källa kan Du ta en paus under stora lövträd, där Du hittar stensitsar.

Efter Sanxos källa (1t05min) (1105 m) delar sig stigen vid en gammal kraftledningsstolpe (1t10min) (1145 m). Följ gul-vita markeringar ner till höger mot Mas de Llops husruin, som Du ser lite senare. Bry Dig inte om kärrvägen som kommer till ruinen från höger (1t15min) (1125 m), utan sväng till vänster till en stig. Ruinen stannar på Din högra sida.

När stigen mot nordväst delar sig (1t26min) (1190 m), gå uppåt till vänster och håll till vänster tills Du kommer till Pouets källa (1t42min) (1290 m). Från källan fortsätter Du rakt fram till en högplatå, där Du hittar en stig som leder till höger mot Montcabrers topp. Från toppen (2t) (1390 m) ser du högplatån i sin helhet. Längre bort syns dalar och berg som omger berget Mariola. I öster reser sig Almudaina, Serella och Aitana; i norr Benicadell och Serra Grossa. I söder sträcker sig utsikten över staden Alcoi och berget Menejador som sticker upp från nationalpark Font Rojas ekskogar.

Återvänd på samma väg tillbaka till högplatån. Strunta i stigarna som går ner till vänster och fortsätt rakt fram mot Penyes Montes. När stigen delar sig vid foten av Penyes Montes (2t10min) (1300 m), ska Du följa den röd-vita markeringen till vänster, inte den gul-vita markeringen till höger. Om Du tar fel och följer den gul-vita markeringen, går Du först brant neråt till Carrascalets klyfta, passerar sedan ett par källor, korsar ett par åar, och kommer efter en timme tillbaka till leden med röd-vita markeringar.

På Penyes Montes (2t15min) (1330 m) svänger stigen till höger. Den gräsbevuxna vägen löper genom en smal högplatå kantad av enbuskar, blommor och stenblock. På båda sidor öppnar sig ett vitt berglandskap.

De röd-vita markeringarna vägleder Dig ner mot Coll de Sabatas pass. Ca fem minuter före passet hittar Du stigen som kommer från Carrascalets klyfta (3t) (1100 m). Ta av till vänster. Stigen går vidare neråt till vägvisare  (3t10min) (1020 m). Sväng till vänster mot Talecó de D'Alt. Vid Talecó de D'Alts husruin (3t20min) (950 m) ska Du hålla till vänster och gå förbi ruinen och två resliga tallar. Gå inte till vägen, som Du ser nedanför.

Stigen leder genom en äng till den motsatta sluttningen. Stigen går upp och ner i ca 20 minuter innan den går brant ner till en grusväg (3t55min) (795 m). Sväng av till höger. Vägen smalnar av till en stig, som leder till en annan väg (4t08min) (745 m). Ta av till vänster i riktning mot ett stenbrott. När Du kommer till en korsning (4t17min) (735 m), sväng av till vänster igen. När vägen delar sig vid vägvisare, gå till höger mot Castell och Sant Christòfor.

Du korsar en asfaltväg (4t21min) (725 m) och kommer fram till en stig, som går ner till en annan väg (4t23min) (715 m). När Du hittar vägvisare, ta stigen till vänster mot Castell och Sant Christòfor (4t27min) (690 m). Efter några minuter kommer Du fram till foten av en massiv bergvägg. Stigen följer väggen till höger. När stigen delar sig (4t34min), gå till höger.

Du kommer till en asfalterad väg (4t39min) (705 m). Ta av till vänster. Efter ca 10 meter längre fram ska Du fortsätta rakt fram, utan att svänga till vänster. På backen (4t44min) (745 m) hittar Du en stig, som går till Castell. Vid fästningen ska Du svänga till vänster till en betongväg och återvända till Sant Christòfor (5t).