Cabo Vilán
Camariñas - Playa de Lago - Capilla de la Virgen del Monte - Faro Vilán - Camariñas

Köranvisning: Kör på AC-552 till Vimianzo, där du svänger av till AC-432 efter skyltarna "Ponto do Porto" och "Camariñas". Fortsätt längs denna väg till hamnen i Camariñas, där du hittar den första vägvisaren mot "Ruta Costa da Morte". Från den andra änden av hamnen ska du följa skylten till höger. När du möter skylten "Castelo de Soberano" parkera bilen. (Vägkarta)

Från parkeringsplatsen (15 m) ser du informationstavlan som presenterar leden "Costa da Morte" och en vit-gul markering på höger sida. Följ markeringen till en betongväg. Nästan omedelbart går du förbi en fyr. Följ noggrant markeringar, som leder först till höger (6min) (15 m), direkt därefter till vänster, sedan vänster igen till en kärrväg, därefter till höger och sedan vänster igen (9min) (10 m ).

Kärrvägen löper mot kusten och delar sig (13min) (5 m). Följ markeringen till höger. Den vackra vägen öppnar en utsikt mot Farelos backe. När du når stranden Lago (32min) (5 m), fortsätt längs vägen genom en asfalterad parkeringsplats. Senare visar markeringen till höger (37min) (10 m).

När du kommer till ett vägskäl (42min) (25 m), där du hittar en informationstavla med upplysning om "Capilla de la Virgen del Monte", ta gångvägen kantad av träkors till kapellet (48min) (55 m), där du kan njuta av en fin havsutsikt.

Återvänd till vägskälet och följ en träpil från hörnet av en fotbollsplan till vänster. Senare hittar du en bänk vid vägen (58min) (25 m).

På väg mot vindkraftverk och Viláns fyr som står på udden Vilán går du förbi ett par steniga vikar.

Kärrvägen kommer till en asfalterad väg (1t33min) (25 m). Sväng av till vänster och stig till byggnaden som ligger nedanför fyren och presenterar fyren och kusten (1t46min) (55 m). Fyren är privat egendom, men du kan klättra stegen till en rund stenbyggnad, som är den gamla fyren Vilán (1t35min) (65 m). Därifrån har du en fin utsikt över den nya fyren som står på rödaktiga klippor liksom stenformationer och havet.

Återvänd på asfaltvägen längs kusten tillbaka till hamnen i Camariñas (2t37min) (5 m), där du svänger till höger. Därefter svänger du höger igen och går tillbaka till parkeringsplatsen (2t43min).