Finisterre
Fisterra - Faro de Finisterre - Monte de San Guillerme - Fisterra

Köranvisning: Sväng av från AC-552 till AC-445 efter skylten mot Fisterra. Fortsätt 10 km till byn Fisterra och följ skyltarna mot "Faro" och "Porto" till hamnen, där du hittar parkeringsplatser. (Vägkarta)

I hamnen (5 m) ser du en vägvisare "Castelo de San Carlos", som tar dig till en asfalterad väg som löper vid vattenrand mot stranden. Följ vägen till stranden, där du stegen med gula pilar uppåt till fästningen San Carlos (6min) (10 m).

Leden fortsätter längs gatan tills skylten "Faro" visar bort från stranden till en gränd (10min) (20 m).

När du kommer till en betongväg (13min) (35 m), sväng av till vänster. Betongvägen leder till en asfaltväg vid kyrkan Santa Maria das Arenas (15min) (35 m). Vid vägen går en stig som du börjar följa uppför. Du passerar en informationstavla om leden "Ruta do Monte de San Guillerme" på höger sida och fortsätter rakt fram till pilgrimstatyn (27min) (90 m). Därifrån har du en fin havsutsikt.

Efter att ha passerat en källa och en smalare asfaltväg som grenar av till höger (42min) (130 m) fortsätter du längs en gångväg till nollpunkten av pilgrimsvägen ända fram till fyren Finisterre (45 min) (120 m). Efter att ha besökt fyren och dess omgivning med fina utsikter, ska du återvända längs asfaltvägen tillbaka tills du hittar den smalare asfaltvägen uppåt till vänster (48min) (130 m). När denna väg delar sig vid en informationstavla, ska du hålla dig till höger på asfaltvägen. Under vandringen njuter du av en utsikt mot udden Fisterra.

Vägen slingrar sig på sluttningen av Facho berget till heliga stenar (Pedras Santas) (59min) (210 m). Efter att ha passerat dessa kuriösa klippformationer håll dig på asfaltvägen utan att bry dig om kärrvägen som viker av till höger.

När vägen delar sig (1t03min) (230 m), visar en grön-vit markering till vänster till en kärrväg. Lite senare ska du svänga av till vänster mot udden (1t06min) (205 m). Vägen svänger till höger och kommer tillbaka till den bredare kärrvägen (1t20min) (115 m).

Efter en stund börjar vägen löpa uppför (1t28min) (120 m) med en fin utsikt över stranden Praia do Mar de Fora. När den delar sig (1t35min) (165 m), gå till vänster, neråt till tallskogen. I korsningen ska du gå rakt fram (1t46min) (95 m). Vägen sluttar ner till den redan bekanta asfaltvägen (1t50min) (70 m). Sväng av till vänster och gå tillbaka till hamnen (2t15min).