Muxia
Muxia - Playa de Lourido - Oruxo - Moraime - Os Muíños - Río Negro - Playa de Muíños - Playa de Espiñeirido - Muxia

Köranvisning: Kör på AC-552 till Berdoias, där du svänger av till AC-440 mot "Muxia". Fortsätt 13,8 km till parkeringsplatsen på vägens högra sida, som du hittar direkt efter ankomsten i Muxia, ovanför stranden Cruz (Vägkarta)

Promenera från parkeringsplatsen (10 m) längs strandboulevarden förbi en småbåtshamn. När boulevarden tar slut (7min) (10 m), sväng av till vänster efter vägvisaren mot "Santuario de Barca". Därefter ska du ta av till höger till "Rua Virxe da Barca". I hörnet av kyrkogården, klättra uppför trappan till vänster (12min) (25 m) till kyrkan.

Från kyrkans vänstra sida börjar en stenlagd gränd, som du följer tills du möter en vägvisare mot "Mirador de Corpiño" som pekar till vänster (17min) (35 m). Promenera längs gångvägen till utsiktspunkten (22min) (65 m) för att beundra utsikten mot Viláns udde.

Återvänd till korsningen och fortsätt neråt mot helgedomen Virxe da Barca. När du kommer till udden Barxa (30min) (10 m), hittar du förutom helgedomen också en fyr, stenen Cadrís och en stenpelare vid Jesus Quintanals utsiktsplats. Från stenpelaren börjar en stenlagd gångväg som leder till den västra delen av Muxia (38min) (30 m). Följ gatan "Ruta Atalaia", som ansluter sig till en asfaltväg vid en liten vik (44min) (10 m).

Asfaltvägen kommer till hörnet av en fotbollsplan, där du viker av till höger till en kärrväg (57min) (20 m). Vägen svänger till vänster vid stranden och stiger tillbaka till asfaltvägen (1t08min) (20 m). Fortsätt längs asfaltvägen tills en vägvisare mot "Praia de Lourido" visar till höger till en kärrväg (1t13min) (20 m) som leder till Louridos strand (1t19min) (5 m). Promenera längs sandstranden till strandens andra ände (1t27min) (5 m), där du svänger av uppåt till vänster vid en byggnad och en informationstavla. Var försiktig att inte fortsätta rakt fram från informationstavlan till en kärrväg som leder mot udden.

Kärrvägen stiger till en asfalterad väg (1t39min) (80 m), som du följer till vänster. I korsningen (1t50min) (55 m) ska du gå rakt fram och svänga av uppför till höger nästan omedelbart därefter. Under vandringen längs den smala asfaltvägen ser du byn Xurarantes på höger sida. I nästa korsning (2t) (80 m), sväng av till vänster. Snart når du byn Oruxo, där du hittar traditionella förrådsbodar (2t04min) (75 m). När vägen delar sig, gå uppför till vänster. Håll dig på denna väg utan att bry dig om sidovägarna.

Du kommer till byn As Casas Novas (2t11min) (80 m), där du tar asfaltvägen neråt. I ett par minuter, går du till höger i ett vägskäl. Håll till höger utan att följa en blå pil till vänster. Du passerar en källa och kommer till kyrkan "Igrexa do Mosteiro de San Xiao de Moraime" med en kyrkogård (2t17min) (60 m). Strax efter kyrkan, ska du vika av till höger till en stig, som leder över AC-440 till en kärrväg. Kärrvägen sluttar ner till byn Ponte Vella (2t22min) (10 m), där du fortsätter längs en asfalterad väg till höger. I nästa korsning, ska du fortsätta rakt fram (2t27min) (20 m).

När du kommer till AC-440, sväng av till vänster (2t41min) (35 m). Promenera ca. 50 m och sväng av till vänster efter vägvisaren "Paseo Fluvial". Du promenerar genom byn Os Muiños, där du hittar förrådsbodar. Vägvisaren leder dig längs en smal asfalterad väg kantad av förrådsbodar ner till "Paseo Fluvial Río Negro" (3t01min) (10 m). Från skylten ska du gå till stranden av ån Negro och följa vägen till vänster. Först flyter ån Negro med sina kvarnar på höger sida, sedan på vänster sida och efter en liten bro på höger sida igen. Efter en bro, ska du följa ån till stranden Muiños (3t14min) (5 m).

Promenad längs stranden till vänster tills du hittar en träbro på vänster sida. Korsa bron över bäcken Moraime (3t19min) (5 m) och fortsätt till informationstavlan, där du tar en asfalterad väg till vänster. Precis innan du går in till byn Ponte Vella, sväng av uppför till höger till en smal asfalterad väg (3t27min) (10 m). Utsikten mot byarna Camariñas och Merexo samt Merexos vik är trevlig.

När du kommer till en korsning (3t45min) (85 m), sväng av till höger och omedelbart därefter till höger på nytt på höger sida av byn Chorente med en gammal förrådsbod. I nästa korsning, ska dugår du vänster (3t48min) (80 m) oci följande korsning till höger (3t50min) (80 m). När vägen delar sig, håll till vänster.När asfaltvägen star slut ska du fortsätta längs kärrvägen.

Senare viker du av till vänster till en stig (3t59min) (50 m). På vänster hand ser du byn Muxia. Stigen sluttar ner till stranden Espiñeirido (4t05min) (5 m), där du korsar en asfaltväg och fortsätter till stranden Cruz (4t12min) (5 m). Fortsätt längs vägen till höger tillbaka till Muxia till parkeringsplatsen (4t15min).